In de wereld van de platforms zijn Amazon en Alibaba er voor de e-commerce en is Facebook er voor sociale contacten. Althans, zo was het. In toenemende mate waagt laatstgenoemde zich op het online winkeltoneel. Arno Lubrun, regional director Benelux, legt uit waarom. “Als merk moet je nadenken over hoe je de volgende klant bereikt. Daarvoor moet je zijn waar zij zijn: op hun newsfeed.”


Social media zijn er al lang niet meer alleen voor het delen van content en het liken van elkaars kattenplaatjes. De mogelijkheden van social commerce worden al zeker een jaar of tien erkend. En dat is logisch: de commerciële potentie van de miljarden gebruikers van social media is enorm. De tijd die internetgebruikers wereldwijd op social media doorbrengen neemt nog altijd alleen maar toe: van negentig minuten per dag in 2012 naar 142 minuten per dag in 2018. En in de VS geeft inmiddels al 36 procent van alle internetgebruikers aan zijn sociale netwerken te gebruiken als belangrijkste informatiebron voor productkeuzes.
 

Shoppen en social media zijn dus eigenlijk al lang niet meer los te zien. De sociale platforms zelf faciliteren die ontwikkeling in steeds grotere mate. Denk aan de buyable pins, waarmee Pinterest het al sinds 2015 voor zijn gebruikers mogelijk maakt...