Ik heb respect voor de lange adem van Patrick Dekker en Laurens de Kleine. De jongens van Wundermart (voorheen Retailrookie Jutter Speijs) zijn vast jaloers op de wijze waarop ondernemerscoach en investeerder Michiel Muller twintig jaar geleden met Tango het concept van onbemande tankstations introduceerde. Nu is meer dan de helft van de 4200 tankstations in Nederland onbemand. De gevestigde orde heeft snel geleerd.
 

In foodretail winnen onbemande winkels of een gekoelde automaat door de bank genomen geen populariteitsprijzen. In de markt voor foodservice liggen kansen. Wundermart formuleerde in 2017 de ambitie om in 2022 wereldwijd duizend onbemande foodmarkets te laten draaien op plekken waar het aanbieden van eten en drinken een service is. Een moonshot, die doet denken aan de groeispurt van marktopschudder 2theLoo. Daar horen we nooit meer wat over, maar publieksvriendelijke toiletvoorzieningen zijn dankzij het lef van Eric Treurniet en Almar Holtz wel ingeburgerd.
 

De vraag is of het ook zo’n vaart zal lopen met de acceptatie van onbemande eetwinkels. In China is de aanvankelijke belangstelling bekoeld. Drie jaar...