De markt voor virtuele paskamers verdubbelt in de komende vijf jaar, berichtten we onlangs op onze nieuwssite RetailNews op basis van een onderzoek. Die markt bedraagt nu al – aldus de studie van Component – ruim drie miljard dollar en dat wordt straks 6,5 miljard. Tot dat moment had ik me niet eens gerealiseerd dat er zoiets als een virtuele paskamermarkt was – laat staan dat die al miljarden waard was. Een virtuele paskamer is typisch zo’n tool die je weleens voorbij ziet komen in testwinkels, kleinschalige pilots of China (zie de indrukwekkende Burberry-store verderop in dit magazine). Tijdens een middagje shoppen kom je ze nog niet veel tegen.


Wat voor digitale paskamers geldt kun je doorvertalen naar meer technologische innovaties. Denk aan robots in de winkel, VR-brillen en bezorgdrones. Er wordt al jaren mee geëxperimenteerd, zo lang al dat het woord ‘innovatie’ (Van Dale: invoering van iets nieuws) de lading nauwelijks nog dekt. Tot een grootschalige uitrol komt het zelden. Dat zelfscankassa’s en digitale loyaliteitsprogramma’s nu min of meer gemeengoed zijn is al heel wat, terwijl ik soms nog steeds grote retailers spreek die click & collect trots als hun volgende ophanden zijnde ‘innovatie’ aankondigen. Dat veelbelovende...