Maart 2020... een periode die het retail landschap heftig door elkaar schudde en waarin ook wij werden uitgedaagd om snel te schakelen en nieuwe technologieën en innovaties te lanceren. In deze blog zet ik de belangrijkste graag op een rij.
1. De digitale klantenteller
Terwijl de non-food retailers een enorme terugval van passage in de winkel kenden en zich sterk online gingen oriënteren, kampten de food retailers net met een overrompeling aan mensen in de winkel. Food retailers stonden voor een grote uitdaging: hoe zorgen we voor een veilige winkelomgeving voor klant én medewerker?
Om snel te schakelen werden stewards ingezet of stonden eigen winkelmedewerkers aan de deur om het aantal klanten te monitoren. Een goede, maar - je raadt het al - prijzige oplossing.
De nood aan een alternatief was groot en zo kwam de digitale klantenteller tot stand. Deze 'digitale portier' vervangt de medewerker of steward én heeft een ROI van 1 maand. Zo gaf Delhaize recent aan dat ze meer dan drie miljoen euro per maand besparen dankzij deze digitale toepassing.
2. Nood aan duidelijke communicatie
Digitale communicatie in de winkel is niet nieuw. Maar door corona groeide de nood aan een duidelijke communicatie naar de klant zienderogen. Welke corona-maatregelen gelden er in de winkel? Hoeveel klanten mogen er binnen? Wat mag wel, wat is not done? Hoe duidelijker je communicatie naar de klant, des te veiliger ze zich voelen in de winkel.
Aangezien er regelmatig nieuwe maatregelen ingingen, hadden retailers die digitale schermcommunicatie reeds omarmden een grote voorsprong. De digital signage berichten zijn snel aan te passen vanuit één centraal platform, waardoor retailers op een efficiënte manier steeds up-to-date konden communiceren.
3. Self-service kiosk wordt onmisbaar
COVID-19 gaf een enórme boost aan het 'online shoppen'. Steeds meer klanten ontdekten de voordelen van het online verhaal, waarbij niet alleen de snelheid als 'pro' ervaren wordt, maar ook het uitgebreide assortiment in de smaak valt. Alles is beschikbaar, of toch op zijn minst binnen handbereik.
Zelfs pre-corona, merkten we de nood aan een soortgelijke 'online-ervaring' in de fysieke winkel en we zijn er dan ook van overtuigd dat deze trend zich post-corona in sneltempo zal verderzetten. Een product dat niet op voorraad is in de fysieke winkel, wil de klant liefst meteen ter plaatse bestellen. De klant aanvaardt geen 'nee', want online kan hij dit toch ook meteen bestellen ;-)?
Om met je fysieke winkel te voldoen aan deze verwachtingen, biedt de instore webshop een mooi alternatief. Via deze self-service kiosk is het volledige assortiment (wat zeker ook interessant is voor kleinere winkeloppervlaktes) beschikbaar in de fysieke winkel. Een artikel dat niet op voorraad is, bestel je zelf meteen via deze kiosk en laat je thuis of in de winkel leveren. Deze interactieve toepassing blijkt intussen al succesvol bij klanten als Torfs en Jeans Centre.
Een ander voordeel van het 'online shoppen' zijn de vele 'filters' waarmee je in slechts enkele klikken tot een aangepaste selectie van producten komt en dit volledig op basis van jouw voorkeuren.
Ook dit 'online keuzegemak' verwacht de klant vandaag in de fysieke winkel. Zo is de 'Digitale wijnwijzer' bij Corsendonk een mooi voorbeeld van hoe je het online-keuzegemak vertaalt naar een instore applicatie die de klant begeleidt bij de keuze van de juiste fles wijn, maar ook de Essential Gear Wall bij Decathlon, waarbij je digitaal productadvies krijgt in de fysieke winkel, sluit hier mooi bij aan.
En wat na COVID-19?
Één ding is duidelijk: de coronacrisis zorgde voor een aantal vernieuwingen die zich anders pas veel later voltrokken zouden hebben. Heel wat ‘operationele’ innovaties geraakten in een stroomversnelling, zoals het contactloos betalen en diensten als shopify. Daarnaast kreeg ook het online shoppen een enorme 'boost' waardoor zelfs kleinere zelfstandigen de stap naar online plots wel durfden zetten.
Maar de fysieke winkel is niet dood, in tegendeel!
Met COVID-19 werd meer dan ooit duidelijk dat mensen nood hebben aan sociaal contact. Het samenkomen bij vrienden, familie of in de winkelstraat wordt duidelijk gemist. Shoppen is méér dan 'een product kopen'. Mensen zijn op zoek naar ervaringen, naar beleving. En laat dat nu net het ding zijn, waar je met je winkel het verschil kan maken. Met je winkel kan je namelijk álle zintuigen prikkelen, iets wat het online verhaal nooit 100% zal kunnen evenaren ;-).
Anderzijds laten verschillende technologieën het vandaag al toe om het on- en offline verhaal met elkaar te verbinden en dit zal post-corona alleen maar toenemen. Een instore webshop, digitaal productadvies of digitale productwijzer zijn slechts enkele voorbeelden van hoe je de online voordelen naadloos integreert in je fysieke winkel en hiermee tegemoet komt aan de hoge verwachtingen van je klant.
Door vandaag na te denken over hoe je met technologie deze beleving kan versterken, maar ook hoe je met technologie het online gebruiksgemak naadloos integreert in je fysieke winkel, zal je in het post-corona tijdperk gegarandeerd een verschil maken!
Wij denken graag samen met jou na over welke technologie een meerwaarde biedt in jouw winkel. Zin in nog meer inspiratie of informatie? Contacteer ons via info@dobit.com.
Reacties 0