Gemakkelijker, gezonder én goedkoper. Zo zou je het nieuwe concept van La Place kunnen samenvatten. De primeur was vrijdag voor de vestiging in Laren. RetailTrends nam er een kijkje en sprak met cco Colette Cloosterman-van Eerd van moederbedrijf Jumbo en met Chris Meijers, die de dagelijkse leiding heeft bij La Place.
Het is bijna vijf jaar geleden dat Jumbo eigenaar werd van La Place. De restaurants werden overgenomen uit de boedel van het failliete V&D. En die restaurants konden wel een opfrisbeurtje gebruiken, zegt cco Colette Cloosterman-van Eerd. "Ze waren gezellig en prachtig, maar mijn eigen kinderen gingen er niet heen. Meer iets voor jou, zeiden ze. Dan zei ik: helemaal niet! Wie is er nou niet geïnteresseerd in gezond en lekker eten?"
Was de formule misschien een beetje sleets geworden? "Ach, sleets. Om de zoveel jaar ga je vernieuwen, dat doe je met supermarkten ook." Het idee dat er iets moest veranderen, leefde al een tijdje. Maar de coronacrisis bracht het proces in een stroomversnelling. "De lockdown kwam en heel veel expertise zat ineens thuis op de bank." De conclusie was al...
Gemakkelijker, gezonder én goedkoper. Zo zou je het nieuwe concept van La Place kunnen samenvatten. De primeur was vrijdag voor de vestiging in Laren. RetailTrends nam er een kijkje en sprak met cco Colette Cloosterman-van Eerd van moederbedrijf Jumbo en met Chris Meijers, die de dagelijkse leiding heeft bij La Place.
Het is bijna vijf jaar geleden dat Jumbo eigenaar werd van La Place. De restaurants werden overgenomen uit de boedel van het failliete V&D. En die restaurants konden wel een opfrisbeurtje gebruiken, zegt cco Colette Cloosterman-van Eerd. "Ze waren gezellig en prachtig, maar mijn eigen kinderen gingen er niet heen. Meer iets voor jou, zeiden ze. Dan zei ik: helemaal niet! Wie is er nou niet geïnteresseerd in gezond en lekker eten?"
Was de formule misschien een beetje sleets geworden? "Ach, sleets. Om de zoveel jaar ga je vernieuwen, dat doe je met supermarkten ook." Het idee dat er iets moest veranderen, leefde al een tijdje. Maar de coronacrisis bracht het proces in een stroomversnelling. "De lockdown kwam en heel veel expertise zat ineens thuis op de bank." De conclusie was al snel: niet een beetje sleutelen, maar een flinke vernieuwing.
En daar hoort een Engelse leus bij: 'All day good food fast', met meer nadruk op takeway. Nu, omdat de horeca dicht is, maar ook later. Er zijn zo'n honderd nieuwe producten en gerechten ontwikkeld, van een truffelsaucijzenbroodje tot proteïneshots, van een appeltaart gemaakt van zoveel mogelijk soorten appels tot Libanees flatbread. Met meer vegetarische en veganistische maaltijden. En meer seizoensproducten. Er kan ook de hele dag worden ontbeten. Want waarom zou je een yoghurtje of een acai bowl niet 's middags kunnen eten?
Ook is er een geheel vernieuwde koffiebar: met veel meer soorten koffie, gemaakt door een barista. Op een prominentere plek, niet meer vlak voor de kassa. "Je kunt nu ook voor een bak koffie binnenkomen en meteen weer weggaan", zegt Chris Meijers, die een maand voordat de coronacrisis begon aantrad als operationeel directeur ad interim. En er is wat aan de prijsstelling gedaan. "Het is wel een Jumbo-bedrijf hè", zegt Cloosterman-van Eerd. "Het moet voor iedereen toegankelijk zijn. We zijn altijd op zoek naar hoe het beter, anders en goedkoper kan." Dat betekent automatisch ook wat kleinere broodjes. "En daar is ook niks mis mee. Mensen willen vaak ook wel verschillende dingen: een soepje én een broodje."
Meijers: "La Place staat bekend om de smaak, om ultravers. Daar tornen we niet aan. De ingrediënten, de kwaliteit, die staan voorop. Maar we kunnen ze wel op een andere manier presenteren. In een andere verpakking, maar ook in een andere omgeving." Er is ook gekozen voor minder zout en minder suiker. "Maar dan wel in een mix. Er moet ook ruimte zijn voor een genietmoment." Wie heel weinig tijd heeft, kan onderweg via zijn mobieltje al een bestelling doorgeven. Het kopje koffie, het broodje of de snack staan bij aankomst dan klaar.
In het nieuwe concept wordt er iets minder vaak ter plekke iets bereid. Meijers: "Het is meer assembleren." De komkommers hoeven hier niet meer gesneden te worden en de eitjes voor de tonijnsalade hoeven niet meer te worden gekookt. Dat gebeurt centraal.
Ook is er meer ruimte voor La Place-producten voor thuis: van koffie en thee tot chocoladepasta en pastasauzen. Soepen, lasagnes en pizza's kunnen worden meegenomen om later van te kunnen genieten. Cloosterman-van Eerd: "We verkopen nu al megaveel La Place-soepen in onze Jumbo Foodmarkten." Niet alleen makkelijk en lekker voor de La Place-bezoeker, zegt ze, maar zo wordt ook voorkomen dat die aan het eind van de dag moeten worden weggegooid.
Komende dinsdag wordt het nieuwe concept geïntroduceerd in de La Place-vestiging Bruchem-De Lucht aan de snelweg A2. Donderdag volgt de La Place Express in de Leidsestraat in Amsterdam. Wanneer het wordt uitgerold naar andere filialen is nog niet bekend. Meijers: "We gaan eerst goed kijken wat werkt en wat niet werkt." Cloosterman-van Eerd: "Maar we hebben het natuurlijk niet voor drie vestigingen gemaakt. Uiteindelijk wil je als merk naar dezelfde look en feel." Diverse producten zullen al wel eerder opduiken in andere filialen.
Hoe dan ook zal de omzet dit jaar bij La Place veel lager uitvallen dan vorig jaar. Bij de halfjaarcijfers bleek dat de teller bleef steken op 33 miljoen euro. De eerste helft van 2019 was dit nog 82 miljoen. Waar de omzet vorig jaar uiteindelijk op 165 miljoen uitkwam, zou dat nu weleens 100 miljoen minder kunnen worden. Cloosterman-van Eerd waagt zich niet aan een voorspelling. "De jaarcijfers komen in januari. Maar het is een stukje lager dan begroot...", zegt ze een beetje lachend. "Het is geen jaar waarin we zeggen dat de omzet het belangrijkste is. Laat het dan het jaar zijn waarin we heel veel ontwikkeld hebben. Veel mooie dingen waarmee we de toekomst in kunnen."