Zalando wil op termijn tien procent van de Europese modemarkt in handen krijgen. Dat zou neerkomen op een jaaromzet van 45 miljard euro.

Afgelopen jaar was Zalando goed voor een omzet van acht miljard euro en een brutohandelsvolume (GMV) van 10,7 miljard. In 2025 denkt de etailer de grens van dertig miljard te passeren en zeven procent van de totale markt – on- en offline – in handen te hebben. “Dat maakt ons de grootste modespeler in Europa”, aldus co-ceo Robert Gentz.

De totale Europese modemarkt bedraagt zo’n 450 miljard euro. Wanneer Zalando daarvan een tiende in handen wil hebben is niet duidelijk.

Zalando zegt verder in rap tempo meer fysieke winkels te willen aansluiten op zijn connected retail-programma. Eind vorig jaar maakten 2400 Europese modezaken van Zalando’s diensten gebruik, eind februari 3400 en voor dit jaar mikt het concern op een verdrievoudiging.

Zalando heeft momenteel 39 miljoen actieve klanten. Tegelijkertijd zijn er naar eigen inschatting nog honderd miljoen mensen die níet via het platform shoppen. Daarom opent Zalando vanaf medio dit jaar in nog eens acht nieuwe markten: Kroatië, Estland, Letland, Litouwen, Slowakije en Slovenië in 2021 en Hongarije en Roemenië volgend jaar.

Lees het hele verhaal over de jaarlijkse strategische update van Zalando.