Retail kent succesverhalen en mislukkingen, iedere dag weer. RetailTrends licht elke vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Met deze keer: Mall of the Netherlands en Geox.
Winnaar: Mall of the Netherlands
De opening van Westfield Mall of the Netherlands afgelopen donderdag leek in weinig opzichten op het grote feest dat aanvankelijk zou plaatsvinden. Maar de afwezigheid van zingende wereldsterren en massa’s mensen weerhield projectdirecteur Teun Koek er niet van een glaasje champagne te heffen op de opening van de Mall - met een oppervlakte van 117 duizend vierkante meter het grootste overdekte winkelcentrum van ons land. Crisis of niet: er kan tenminste weer (een beetje) gewinkeld worden. “Dat wij voor 92 procent verhuurd zijn in coronatijd is natuurlijk een soort wonder, maar dat komt omdat men inziet dat dit de toekomst van retail is”, aldus Koek. “Het gaat om beleving en service en dat bieden wij hier op het allerhoogste niveau." En dat feestje? Dat komt later wel. “We gaan nu eerst genieten.”
Verliezer:...
Retail kent succesverhalen en mislukkingen, iedere dag weer. RetailTrends licht elke vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Met deze keer: Mall of the Netherlands en Geox.
Winnaar: Mall of the Netherlands
De opening van Westfield Mall of the Netherlands afgelopen donderdag leek in weinig opzichten op het grote feest dat aanvankelijk zou plaatsvinden. Maar de afwezigheid van zingende wereldsterren en massa’s mensen weerhield projectdirecteur Teun Koek er niet van een glaasje champagne te heffen op de opening van de Mall - met een oppervlakte van 117 duizend vierkante meter het grootste overdekte winkelcentrum van ons land. Crisis of niet: er kan tenminste weer (een beetje) gewinkeld worden. “Dat wij voor 92 procent verhuurd zijn in coronatijd is natuurlijk een soort wonder, maar dat komt omdat men inziet dat dit de toekomst van retail is”, aldus Koek. “Het gaat om beleving en service en dat bieden wij hier op het allerhoogste niveau." En dat feestje? Dat komt later wel. “We gaan nu eerst genieten.”
Verliezer: Geox
Bij Geox werden er waarschijnlijk geen flessen champagne opengetrokken deze week. De omzet van het van oorsprong Italiaanse schoenenmerk is in 2020 met ruim een derde gedaald, bleek woensdag uit de jaarcijfers. Onderaan de streep leed het merk een verlies van ruim 128 miljoen euro, waar het eerder nog zo’n 25 miljoen euro in het rood stond. Online deed Geox wel goede zaken: daar stegen de verkopen met 41 procent. Reden voor het bedrijf om meer te investeren in zijn digitale kanalen, maar ook om in totaal 110 ‘minder winstgevende’ winkels de komende drie jaar te sluiten. Om welke winkels het gaat, is nog niet bekendgemaakt. In Nederland heeft Geox een winkel in Amsterdam en vestigingen in de outlets in Halfweg, Lelystad, Roermond en Roosendaal.