Misja Vroom (Domino’s Pizza): ‘Belgische markt is ontzettend lastig’

Misja Vroom (Domino’s Pizza): ‘Belgische markt is ontzettend lastig’

Nederlandse retailers met expansieplannen onderschatten de complexiteit van de markt in België. “Ik moet weleens glimlachen als ondernemers overmoedig roepen dat ze België gaan veroveren. Bon courage, denk ik dan”, vertelt ceo Misja Vroom van Domino’s Pizza aan RetailTrends.

De markt is ingewikkeld vanwege onder meer de verschillende talen en subsidiepotjes. Daarnaast wijst Vroom op de cultuurverschillen. “In Nederland maak je afspraken met de overheid en de werknemers en het gebeurt. In België spreek je iets af en je weet eigenlijk dat het níet gebeurt. Natuurlijk zijn Belgen uiteindelijk net zo enthousiast en welwillend als Nederlanders, maar je moet je boodschap anders brengen.”

Vroom groeide op in een dorpje vlak over de grens met onze zuiderburen en ging in Nederland naar de middelbare school. “Ik had nog steeds vrienden in België en kreeg ook vrienden in Nederland. Aan de ene kant van de grens was ik die gierige Hollander en aan de andere kant die domme Belg.” 

Zijn Belgisch-Nederlandse identiteit werkte juist in zijn voordeel toen Vroom in 2012 verantwoordelijk werd voor het ontwikkelen van de Belgische markt. Domino’s Pizza had destijds 21 winkels ‘die helemaal niet goed liepen’. Drie jaar later telde het land honderd succesvolle winkels, blikt hij terug. “Die markt uitbouwen is wel het gaafste wat ik gedaan heb.”

In de nieuwe editie van RetailTrends blikt Misja Vroom terug op zijn carrière tot nu toe en welke lessen hij onderweg leerde. Het interview is hier te lezen voor RetailTrends-members. Nog geen member? Klik hier voor een membership.

Reacties 1


Chris Van Wesemael 7 apr, 14:55

De Belgische markt is inderdaad "moeilijk", niet enkel voor Nederlanders, ook voor andere nationaliteiten. En dat geldt in diverse branches. (denk bv aan de DIY, waar zowel Wickes, Leroy Merlin als Castorama het opgegeven hebben en waar de Duitsers er al decennia niet aan denken om de stap te zetten). De meerdere talen zijn daar slechts een gedeeltelijke verklaring voor. We zijn een klein, dicht bevolkt land, ook wat aantal winkels betreft. Keuze genoeg voor de consument. De plaatsjes zijn dus "duur" en het vergt een behoorlijke inspanning om de consument naar jou toe te trekken. De grote fout die men meestal maakt, is België "minachtend" benaderen (wegens beperktere omzetmogelijkheden), met dus weinig of geen respect voor de lokale eigenheid en een te kleine investeringsbereidheid in de opstartfase. Het duurt aan de ene kant wat langer om "de Belg" te overtuigen, maar anderzijds geldt ook: eens je binnen bent, moet je al je vader en je moeder vermoorden om er weer uitgekickt te worden. Maar let er dus vooral op dat "de Belg" niet bestaat: er zijn tussen het noorden en het zuiden van het land al grote verschillen, die verder gaan dan alleen maar de taal. En uit de hoogte doen, is iets wat hier niet werkt, totaal niet.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!