Retail kent succesverhalen en mislukkingen, iedere dag weer. RetailTrends licht elke vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Met deze keer: Crocs en bol.com.
Winnaar: Crocs
De omzet van Crocs ging het afgelopen jaar met grote stappen vooruit. “De vraag naar Crocs is groter dan ooit”, aldus ceo Andres Rees. In totaal steeg de omzet van het schoenenmerk in het eerste kwartaal van 2021 met 64 procent en kwam daardoor uit op 460 miljoen dollar (ongeveer 380 miljoen euro). Vorig jaar noteerde het merk – bekend van zijn klompen met gaatjes – nog een omzet van 281 miljoen dollar (233 miljoen euro). Het schoenenmerk verwacht dit jaar een omzetgroei te realiseren tussen de veertig en vijftig procent. "De groei zet door in alle regio's en alle kanalen. De verwachtingen voor het hele jaar hebben we bijgesteld", aldus Rees.
Verliezer: bol.com
Programma’s als Kassa en Radar waarschuwen er continu voor: phishingmails. Toch is bol.com er in één getrapt. Het bedrijf maakte namelijk 750 duizend euro aan criminelen...
Retail kent succesverhalen en mislukkingen, iedere dag weer. RetailTrends licht elke vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Met deze keer: Crocs en bol.com.
Winnaar: Crocs
De omzet van Crocs ging het afgelopen jaar met grote stappen vooruit. “De vraag naar Crocs is groter dan ooit”, aldus ceo Andres Rees. In totaal steeg de omzet van het schoenenmerk in het eerste kwartaal van 2021 met 64 procent en kwam daardoor uit op 460 miljoen dollar (ongeveer 380 miljoen euro). Vorig jaar noteerde het merk – bekend van zijn klompen met gaatjes – nog een omzet van 281 miljoen dollar (233 miljoen euro). Het schoenenmerk verwacht dit jaar een omzetgroei te realiseren tussen de veertig en vijftig procent. "De groei zet door in alle regio's en alle kanalen. De verwachtingen voor het hele jaar hebben we bijgesteld", aldus Rees.
Verliezer: bol.com
Programma’s als Kassa en Radar waarschuwen er continu voor: phishingmails. Toch is bol.com er in één getrapt. Het bedrijf maakte namelijk 750 duizend euro aan criminelen over. Het geld was eigenlijk bedoeld voor Brabantia, dat huishoudelijke producten maakt. De webwinkel kreeg in 2019 een e-mail van Brabantia waarin stond dat het rekeningnummer van het huishoudmerk was veranderd. Dat de mail volstond met taal- en typfouten deed geen belletje rinkelen bij de retailer. 'Houd he rekening mee dat we vanaf vandaag een wijziging in onze bankrekeninggegevens hebben voor incaende betalingen. Voortaan moten all incoming betalingen have been overgemaakt naar onze filiaalrekening in Spanje.' Bol.com gaf gehoor aan het verzoek en maakte vanaf 5 december 2019 tot in januari meerdere bedragen over, in totaal ruim 750 duizend euro. Achteraf bleek dat het mailaccount van een medewerkster van de boekhoudafdeling van Brabantia was gehackt. Ondanks dat bol.com vindt dat hen niks te verwijten valt, oordeelde de rechter dat het geld Brabantia toebehoort en dat de retailer het geld alsnog naar het huishoudmerk moet overmaken.