Audax doet zo'n 160 huishoudwinkels van de hand. Het betreft de formules Marskramer, Novy, Prima en Groothandel Gouda, die Audax twee jaar geleden had gekocht. Dat schrijft het FD op basis van interne correspondentie.
Volgens Audax heeft corona 'de doorslag gegeven'. Maar volgens de Marskramer-ondernemers is het daar niet aan te wijten, eerder aan 'een gebrek aan kennis van zaken'. Enkele maanden na de overname bleek dat Audax zijn winkels amper beleverde en dat probleem is de afgelopen twee jaar nauwelijks opgelost. Audax wil zelf niet reageren op het nieuws. "Wij doen momenteel geen uitspraken over strategische keuzes of mededelingen die daarover gedaan worden", aldus het bedrijf tegen RetailTrends.
Audax is van origine een mediabedrijf. Het geeft diverse tijdschriften uit en heeft onder meer de formules Ako en sinds 2019 ook Bruna onder zich. Tussen 2008 en 2018 maakt het bedrijf geen winst en moest er twintig miljoen euro bijgestort worden. De winst in 2019 bedroeg een half miljoen, maar de winkelsluitingen in 2020 zullen de winstgevendheid van Audax wederom in het gedrang hebben gebracht. De jaarrekening over het coronajaar is nog niet openbaar.
Hoe Audax de contracten met de franchisers van de huis-, tuin-, en keukenwinkels wil ontbinden is onduidelijk. Ook moet nog uitgezocht worden of winkeliers zelfstandig onder dezelfde naam door mogen gaan. Audax stopt eind dit jaar met de formules.
Hugo de Boer 27 mei, 16:05
Sjaak Walingen 27 mei, 00:35
Mark Visscher 26 mei, 20:27