'Audax doet Marskramer na twee jaar van de hand'

Audax doet zo'n 160 huishoudwinkels van de hand. Het betreft de formules Marskramer, Novy, Prima en Groothandel Gouda, die Audax twee jaar geleden had gekocht. Dat schrijft het FD op basis van interne correspondentie. 

Volgens Audax heeft corona 'de doorslag gegeven'. Maar volgens de Marskramer-ondernemers is het daar niet aan te wijten, eerder aan 'een gebrek aan kennis van zaken'. Enkele maanden na de overname bleek dat Audax zijn winkels amper beleverde en dat probleem is de afgelopen twee jaar nauwelijks opgelost. Audax wil zelf niet reageren op het nieuws. "Wij doen momenteel geen uitspraken over strategische keuzes of mededelingen die daarover gedaan worden", aldus het bedrijf tegen RetailTrends. 

Audax is van origine een mediabedrijf. Het geeft diverse tijdschriften uit en heeft onder meer de formules Ako en sinds 2019 ook Bruna onder zich. Tussen 2008 en 2018 maakt het bedrijf geen winst en moest er twintig miljoen euro bijgestort worden. De winst in 2019 bedroeg een half miljoen, maar de winkelsluitingen in 2020 zullen de winstgevendheid van Audax wederom in het gedrang hebben gebracht. De jaarrekening over het coronajaar is nog niet openbaar.

Hoe Audax de contracten met de franchisers van de huis-, tuin-, en keukenwinkels wil ontbinden is onduidelijk. Ook moet nog uitgezocht worden of winkeliers zelfstandig onder dezelfde naam door mogen gaan. Audax stopt eind dit jaar met de formules.

Reacties 3


Mark Visscher 26 mei, 18:27

En er zullen meer volgen...


Sjaak Walingen 26 mei, 22:35

De bezem gaat door het bedrijf. Dit zijn de eerste schermutselingen. Wel meteen een hele grote. AKO, Read Shop en Bruna, samenvoegen die handel. Of geheel toeleggen op logistiek, waarin Audax steeds beter wordt.


Hugo de Boer 27 mei, 14:05

Audax geeft zichzelf zo wel een heel groot brevet van onvermogen. Door de stempel "gebrek aan kennis van zaken" te geven aan de reden van deze exit, zeggen ze simpel 'we snappen niet wat we aan het doen zijn"

En die logistiek hebben ze dus blijkbaar toch ook niet zo goed op orde als ze hun winkels nauwelijks beleverden. De tijdschriftenbusiness is daarin heel erg simpel. Je krijgt van de uitgevers iedere dag, week en maand een standaard assortiment en dat moet je alleen nog maar verdelen over de winkels (en aan het einde van de week of maand de niet verkochte exemplaren retour doen naar de uitgever). Ook bij de ansichtkaarten denken de Hallmarks en Paperclips voor jou na. Het enige waar ze over de inkoop na moeten denken zijn hun randproducten zoals balpennen, nietmachines en ordners.

Maar als je met die filosofie een Marskramer probeert te runnen, komt er inderdaad weinig voorraad binnen. Daar moet je zelfdenkende inkopers voor de wereld rond sturen.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!