HEMA moet zich focussen op de thuismarkten Benelux en Frankrijk. Enkele winkels in verre oorden zullen sluiten. Dat zegt de net aangetreden topvrouw Saskia Egas Reparaz in een interview met het FD.
Egas Reparaz, die overkwam van Etos, is de opvolger van Tjeerd Jegen. Onder zijn leiding opende HEMA winkels in onder meer de Verenigde Arabische Emiraten, Mexico en andere verre landen. HEMA moest een wereldmerk worden. "Al die landen kosten inzet en aandacht. Misschien is buitenlandse expansie best een goed idee, ooit, maar het is nu niet opdracht één." Waar winkels zullen verdwijnen, wordt binnenkort bekendgemaakt.
Daarmee volgt Egas Reparaz de lijn van de nieuwe eigenaren van HEMA, investeringsmaatschappij Parcom en Jumbo-familie Van Eerd. Ze vindt dat er ook verbeteringen nodig zijn in de winkels. "Daar is werk te verrichten. We moeten investeren in de winkels, zorgen dat ze gezelliger worden."
Tegen het AD zegt ze dat ook het assortiment anders moet. Er moet meer worden ingespeeld 'op het dagelijks leven van de klant'. "Corona heeft het leven deels veranderd. We werken meer thuis en dus is het zinvol dat wij bijvoorbeeld verlengsnoeren of kussentjes verkopen om lekker te zitten. Sporten gebeurt ook vaker in en om het huis, daar moeten we wat mee." De online activiteiten moeten daarnaast meer verweven worden met de fysieke winkels.
Gerard Steffers 8 jun, 00:55
Machiel R 7 jun, 14:57