Winnaar en verliezer van de week: Just Eat Takeway & de Bijenkorf

RetailTrends licht elke vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Met deze keer: Just Eat Takeway & de Bijenkorf

Retail kent succesverhalen en mislukkingen, iedere dag weer. RetailTrends licht elke vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Met deze keer: Just Eat Takeway & de Bijenkorf.

Winnaar: Just Eat Takeaway
Waar veel ondernemers in de knel raakte door het coronavirus en hun omzet fors zagen dalen, leek de omzet van Just Eat Takeaway niks anders te doen dan stijgen. De maaltijdbezorgservice bezorgde vorig jaar 79 procent meer bestellingen dan een jaar eerder en kwam uit op het bezorgen van bijna 200 miljoen orders wereldwijd. De forse groei was voor een groot deel te danken aan het sluiten van horeca. Just Eat Takeaway realiseert voor het vierde kwartaal op rij groei. De waarde van de orders steeg naar 4,5 miljard euro in het eerste kwartaal dit jaar. Dat is een stijging van 89 procent vergeleken met een jaar eerder. In Nederland groeide het aantal orders met 53 procent en in Duitsland met 77 procent. "Ons snelst groeiende segment was het Verenigd Koninkrijk en we zijn vooral verheugd met de uitrol van ons UK Delivery-netwerk, dat jaar op jaar een ordergroei van 695 procent heeft bereikt", aldus ceo Jitse Groen. En daar laat de maaltijdbezorgservice het niet bij. Het bedrijf heeft donderdag bekendgemaakt dat het de Amerikaanse maaltijdbezorger Grubhub overneemt. Met de overname zet het bedrijf officieel voet aan wal in Amerika. Gruhbub wordt overgenomen voor een bedrag van 7,3 miljard dollar (6,4 miljard euro). Met het kopen van Grubhub is het bedrijf van de Nederlandse ceo Jitse Groen de op een na grootste maaltijdbezorger van de wereld. Alleen het Chinese Meituan is groter.

Verliezer: de Bijenkorf
Ondanks dat de onlineverkoop bij de Bijenkorf was toegenomen vorig jaar, was het niet genoeg om het gat te vullen dat door het sluiten van de winkels was ontstaan. Bijenkorf zag daarom – net als heel veel andere retailers – hun beoogde winst in 2020 in rook op gaan toen de wereld plat was gelegd door de pandemie. De genormaliseerde operationele winst van het warenhuis kwam vorig jaar namelijk uit op 19,4 miljoen euro. In 2019 was dit nog 77,8  miljoen euro. De totale omzet van het woonwarenhuis daalde met 22 procent. In de winkels was de daling het hoogst, daar is een omzetdaling van 44 procent genoteerd. In totaal had de webshop van de Bijenkorf 152 miljoen bezoekers. Dat waren er 31 procent meer dan een jaar eerder. Als gevolg van de coronacrisis heeft de Bijenkorf de organisatie aangepast, waardoor enkele arbeidsplaatsen vervielen. "Het was een van de zwaarste jaren uit de geschiedenis van de Bijenkorf", stelt ceo Giovanni Colauto. "Het is enorm zuur voor iedereen dat je na een aantal zeer goede jaren mensen moet laten gaan door een dergelijke onverwachte en ingrijpende crisis." De ceo laat weten die personeelsleden 'zoveel mogelijk hierin te hebben begeleid'. Een klein lichtpuntje is de komst van twee nieuwe directieleden die begin deze maand weren aangekondigd. Op 15 mei is Christiaan Mourik van start gegaan als directeur omnichannel, supplychain en IT en per 1 juli begint Ronald Voogt als directeur winkels. “Ik ben bijzonder blij dat wij retailers van dergelijk niveau en ervaring in ons directieteam mogen verwelkomen. Ik ben ervan overtuigd dat we met Christiaan en Ronald in volle vaart kunnen doorgaan op de ingeslagen weg”, aldus Colauto. 

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Word member van RetailTrends

€28,75 Per maand

Log in of word member van RetailTrends en krijg toegang tot alle premium content.

Lees ook

Alle artikelen

Meest gelezen