'Bijna honderd miljoen online-aankopen gedaan in eerste kwartaal'

Online werden er het eerste kwartaal van 2021 91,6 miljoen aankopen gedaan. Dat is een stijging van 31 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, zo blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor. 

Uit datzelfde onderzoek blijkt dat Nederlandse webwinkels het eerste kwartaal harder zijn gegroeid (+34 procent) dan internationale spelers (+10 procent). In vergelijking met dezelfde periode vorig jaar zijn er bovendien bijna een miljoen nieuwe onlinekopers bij gekomen en ging ook het gemiddeld besteed bedrag per persoon omhoog.

"Als we kijken naar de online bestedingen aan producten, dan zien we dat het aandeel van de e-commercebranche in de totale detailhandelsector op ruim 22 procent ligt. Dat is het hoogste percentage ooit gemeten, want normaal schommelt dat rond de tien procent", aldus Marlene ten Ham, directeur van Thuiswinkel.org.

Meer consumenten bestelden producten over de grens, maar in totaal werd minder over de grens uitgegeven. "Vorig jaar ging het om 681 miljoen euro, dit jaar om 635 miljoen euro. Het is dus vooral de Nederlandse markt die profiteert van de online groei, omdat veel buitenlandse aankopen een link met het toerisme hebben", zegt Ten Ham.

Het eerste kwartaal van dit jaar kwamen er in totaal 4600 webwinkels bij, ten opzichte van 2200 in dezelfde periode vorig jaar. Vooral webshops in producten voor in en om het huis laten de hoogste groei zien. Online-uitgaven bij Home & Living steeg met 118 procent, consumentenelektronica met 86 procent en speelgoed met 83 procent. 

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!