Met de groei van m-commerce schieten ook apps als paddenstoelen uit de grond. Retailers houden het vaak niet bij één mobiele applicatie, terwijl niet-retailers toepassingen introduceren die niet zouden misstaan bij grote winkelketens. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week apps van Lego, Carrefour en Amazon.
Lego
Niet Lego zelf, maar Lego-fans hebben een app ontworpen die Lego-steentjes scant en een mogelijk ontwerp toont. De nieuwe app genaamd Brickit gebruikt kunstmatige intelligentie om alle stukjes Lego uit een grote hoop te herkennen, en toont welke ontwerpen ermee gemaakt kunnen worden. Gebruikers gooien hun losse Lego-steentjes op een grote hoop en maken met Brickit een foto. Die foto wordt automatisch geanalyseerd door de app. Deze weet dan precies welke steentjes de gebruiker heeft, en toont een reeks ontwerpen die zij met die steentjes kunnen maken.
Carrefour
Carrefour België deelt als eerste...
Met de groei van m-commerce schieten ook apps als paddenstoelen uit de grond. Retailers houden het vaak niet bij één mobiele applicatie, terwijl niet-retailers toepassingen introduceren die niet zouden misstaan bij grote winkelketens. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week apps van Lego, Carrefour en Amazon.
Lego
Niet Lego zelf, maar Lego-fans hebben een app ontworpen die Lego-steentjes scant en een mogelijk ontwerp toont. De nieuwe app genaamd Brickit gebruikt kunstmatige intelligentie om alle stukjes Lego uit een grote hoop te herkennen, en toont welke ontwerpen ermee gemaakt kunnen worden. Gebruikers gooien hun losse Lego-steentjes op een grote hoop en maken met Brickit een foto. Die foto wordt automatisch geanalyseerd door de app. Deze weet dan precies welke steentjes de gebruiker heeft, en toont een reeks ontwerpen die zij met die steentjes kunnen maken.
Carrefour
Carrefour België deelt als eerste retailer de data van zijn huismerken in de Franse consumentenapp Yuka. Deze geeft gezondheidsscores aan voedings- en verzorgingsproducten. De app heeft naar eigen zeggen meer dan 23 miljoen gebruikers in elf landen. Door de barcode van producten te scannen kunnen klanten van de supermarkt de producten checken op hun gezondheidswaarde en mogelijke risico’s. Voor Carrefour is de samenwerking een logische stap in het kader van het 'Act for Food'-programma, waarmee de retailer zich inzet voor de voedseltransitie.
Amazon
Amazon heeft een app laten verwijderen die valse productrecensies detecteert. De techgigant heeft een opdracht gegeven aan Apple om de Fakespot-app uit de App Store te verwijderen. De app kwam vorige maand op de markt, maar is dus op verzoek van Amazon verwijderd. De app integreert met Amazon en identificeert neprecensies op productpagina’s. Amazon beweert dat Fakespot een code injecteert die de gegevens van gebruikers kan beschadigen en ‘misleidende informatie’ over verkopers kan doorgeven. Fakespot geeft toe een code te gebruiken om zijn eigen score te tonen, maar ontkent dat het kwetsbaarheid veroorzaakt.