Retail kent succesverhalen en mislukkingen, iedere dag weer. RetailTrends licht elke vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Met deze keer: Wehkamp en Luxottica.
Winnaar: Wehkamp
Als je na jaren verlies draaien een winst in de boeken kunt zetten, mag je jezelf een winnaar noemen. Als je daarnaast direct weet door te pakken en óók nog een overname doet, roept RetailTrends je uit tot winnaar van de week. Het gaat hier om etailer Wehkamp, die deze woensdag zijn jaarcijfers publiceerde. Het bedrijf maakte afgelopen jaar 245 duizend euro winst tegenover een nettoverlies van 17,8 miljoen euro een jaar eerder. Dat geld moet in de zakken gebrand hebben, want de webwinkel doet direct een overname: kinderkledingwebshop Kleertjes.com. Ondanks de overname houdt Kleertjes.com zijn eigen naam en ook heeft de deal geen gevolgen voor bedrijfslocaties en personeel.
Verliezer: Luxottica
Kartelafspraken maken mag niet. Ook niet als je een van de grootste monturenleveranciers van Europa bent. Daar is nu ook het Italiaanse Luxottica van op de hoogte, dat...
Retail kent succesverhalen en mislukkingen, iedere dag weer. RetailTrends licht elke vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Met deze keer: Wehkamp en Luxottica.
Winnaar: Wehkamp
Als je na jaren verlies draaien een winst in de boeken kunt zetten, mag je jezelf een winnaar noemen. Als je daarnaast direct weet door te pakken en óók nog een overname doet, roept RetailTrends je uit tot winnaar van de week. Het gaat hier om etailer Wehkamp, die deze woensdag zijn jaarcijfers publiceerde. Het bedrijf maakte afgelopen jaar 245 duizend euro winst tegenover een nettoverlies van 17,8 miljoen euro een jaar eerder. Dat geld moet in de zakken gebrand hebben, want de webwinkel doet direct een overname: kinderkledingwebshop Kleertjes.com. Ondanks de overname houdt Kleertjes.com zijn eigen naam en ook heeft de deal geen gevolgen voor bedrijfslocaties en personeel.
Verliezer: Luxottica
Kartelafspraken maken mag niet. Ook niet als je een van de grootste monturenleveranciers van Europa bent. Daar is nu ook het Italiaanse Luxottica van op de hoogte, dat door de Franse mededingingsautoriteit een boete opgelegd heeft gekregen van 125 duizend euro. Tussen 2005 en 2014 dwong Luxottica opticiens om bepaalde prijzen te hanteren. Ook verbood het opticiens om bepaalde merken via internet te verkopen. Luxottica is onderdeel van EssilorLuxottica, bekend van merken als Ray-Ban en Oakley. Ook Chanel en LVMH zijn beboet.