Retail kent succesverhalen en mislukkingen, iedere dag weer. RetailTrends licht elke week een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Met deze keer: Omoda en Suitsupply.
Winnaar: Omoda
'Project Apollo', zo heette het project waar Omoda in het geheim een jaar lang aan werkte. Voor de schoenenretailer was het plan net zo groot als de eerste maanlanding in de jaren '60. Na al die tijd er achter de schermen aan gewerkt te hebben, mocht het nieuws deze week eindelijk naar buiten: Omoda maakt de transitie van schoenenretailer naar fashionretailer. In totaal gaat het online125 kledingmerken verkopen voor dames en heren.
"Het is by far de grootste investering die we dit jaar doen. En ook de grootste investering die we doen als je alle investeringen van de afgelopen jaren bij elkaar optelt", vertelt coo Jan Baan tegen RetailTrends. Dat het een succes gaat worden, staat volgens Baan als een paal boven water. Een plan B is er dan ook niet. "We...
Retail kent succesverhalen en mislukkingen, iedere dag weer. RetailTrends licht elke week een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Met deze keer: Omoda en Suitsupply.
Winnaar: Omoda
'Project Apollo', zo heette het project waar Omoda in het geheim een jaar lang aan werkte. Voor de schoenenretailer was het plan net zo groot als de eerste maanlanding in de jaren '60. Na al die tijd er achter de schermen aan gewerkt te hebben, mocht het nieuws deze week eindelijk naar buiten: Omoda maakt de transitie van schoenenretailer naar fashionretailer. In totaal gaat het online125 kledingmerken verkopen voor dames en heren.
"Het is by far de grootste investering die we dit jaar doen. En ook de grootste investering die we doen als je alle investeringen van de afgelopen jaren bij elkaar optelt", vertelt coo Jan Baan tegen RetailTrends. Dat het een succes gaat worden, staat volgens Baan als een paal boven water. Een plan B is er dan ook niet. "We zien deze behoeften bij onze klanten en in de markt." Naar verwachting duurt het een seizoen of twee tot vier voordat het echt aanslaat.
Verliezer: Suitsupply
Er viel afgelopen jaar weinig te vieren en dat merkte Suitsupply ook. Het pakkenmerk zag zijn omzet met bijna veertig procent kelderen ten opzichte van vorig jaar. Het bedrijf van ceo en oprichter Fokke de Jong hield onder aan de streep een verlies van 109 miljoen euro over. En dat terwijl het verlies in 2019 nog zo netjes was teruggebracht naar 1.8 miljoen euro. Geen reden voor feest dus. De Jong spreekt tegen Quote van een 'bewogen jaar', maar kijkt optimistisch vooruit. "Er is licht aan het einde van de tunnel. En dat kunnen we ook wel gebruiken na zo'n jaar."