RetailRookie Arkive: Online outlet voor beautymerken
Een tweede kans voor onverkochte make-up, parfums en skincare: dat biedt Arkive. Inmiddels verkopen meer dan veertig merken - denk Christian Louboutin, Fenty en Vera Wang - hun overstock voor een discountprijs op het onlineplatform van Sinem Tuncer.
De beautyindustrie heeft nog wel wat schoonheidsfoutjes, weet Sinem Tuncer. Zo belanden jaarlijks miljoenen producten in de prullenbak omdat ze niet verkocht zijn en er geen goed alternatief is voor vernietiging. Restvoorraden zijn ingewikkelde problematiek binnen de beautymarkt vanwege onder andere de contractvoorwaarden tussen merken en resellers, hygiëneredenen en een gebrek aan bewustzijn.
Zo is er sprake van een sneeuwbaleffect als gevolg van schaalvoordelen, aldus Tuncer. Hoe hoger de inkoop en productie, hoe goedkoper het product. “Daarnaast kent de keten hoge salestargets en de kpi sell through rate, waardoor het beter lijkt om producten snel af te boeken. Beautymerken hebben vervolgens geen goed zicht op wat er gebeurt als zij hun producten hebben verkocht aan een retailer.
De retailer verkoopt zijn restvoorraden bijvoorbeeld aan...
Een tweede kans voor onverkochte make-up, parfums en skincare: dat biedt Arkive. Inmiddels verkopen meer dan veertig merken - denk Christian Louboutin, Fenty en Vera Wang - hun overstock voor een discountprijs op het onlineplatform van Sinem Tuncer.
De beautyindustrie heeft nog wel wat schoonheidsfoutjes, weet Sinem Tuncer. Zo belanden jaarlijks miljoenen producten in de prullenbak omdat ze niet verkocht zijn en er geen goed alternatief is voor vernietiging. Restvoorraden zijn ingewikkelde problematiek binnen de beautymarkt vanwege onder andere de contractvoorwaarden tussen merken en resellers, hygiëneredenen en een gebrek aan bewustzijn.
Zo is er sprake van een sneeuwbaleffect als gevolg van schaalvoordelen, aldus Tuncer. Hoe hoger de inkoop en productie, hoe goedkoper het product. “Daarnaast kent de keten hoge salestargets en de kpi sell through rate, waardoor het beter lijkt om producten snel af te boeken. Beautymerken hebben vervolgens geen goed zicht op wat er gebeurt als zij hun producten hebben verkocht aan een retailer.
De retailer verkoopt zijn restvoorraden bijvoorbeeld aan opkopers en dan kan het tussen de nepproducten belanden. Of het komt op Amazon en dan ziet bijvoorbeeld Chanel dat zijn assortiment daar beschikbaar is. Die wordt boos en koopt het weer terug.” Eigenlijk willen beautymerken dat er niets met de restvoorraden gebeurt, vat Tuncer samen. “Ze zijn bang dat de producten een eigen leven gaan leiden en zien vernietigen als enige optie.”
‘Wij verkopen het onverkoopbare’
Tuncer besluit haar kennis van technologie, data en e-commerce in te zetten om de onverkochte make-up, parfums en skincare een tweede leven te geven. Ze richt Arkive op: een online outlet voor beautymerken. Merken kunnen hun onverkochte voorraden tegen discountprijzen op het platform verkopen. Arkive houdt bij hoeveel producten een beautybrand nog op voorraad heeft, maar het merk is zelf verantwoordelijk voor de verzending en verdere afhandeling van de verkoop.
Arkive ontvangt twintig procent van de aangepaste verkoopprijs. “We willen wereldwijd actief zijn, met een platformvisie als een Amazon of Facebook, gecombineerd met een businessmodel van een Uber of Airbnb – maar dan voor de beautybranche. Ons doel is: make the unsellable sellable again.”
De eerste internationale stappen zijn al gezet: Arkive is actief op Europees niveau. Buiten ons land groeit de naamsbekendheid in het Verenigd Koninkrijk, Finland, Duitsland, België en Frankrijk. Of het moeilijk is om de juiste brands te verbinden aan het platform? In het begin wel, erkent Tuncer. Pas toen de samenwerking met het jonge Britse cosmeticamerk Revolution Beauty startte, volgden in rap tempo meer namen. “Toen ontstond een soort vliegwieleffect.”
Inmiddels zijn ook producten van bijvoorbeeld Fenty – het beautymerk van Rihanna – Vera Wang, Tom Ford en Christian Louboutin beschikbaar via de outlet. Sinds de start in 2020 werken 45 partijen samen met Arkive.
Kapitaal ophalen
Belangrijke actiepunten voor nu zijn het vergroten van Arkives naamsbekendheid en het targeten van de juiste consumenten voor de juiste merken. “Een Kruidvat is anders dan een Bijenkorf.
Luxemerken hebben een andere positionering en doelgroep dan een merk dat focust op het middensegment. Exclusievere brands willen ook niet tussen partijen uit een ander umfeld liggen. Een mogelijke oplossing is dat we verschillende Arkive-extensies gaan creëren, zoals Zalando doet met Zalando Lounge.” Tuncer is daarnaast druk met het strikken van geldschieters om haar plannen en ambities te financieren. Durfinvesteerder Antler is ingestapt, al kan ze niet zeggen met welk bedrag.
Andere durfinvesteerders en angel investors volgen hopelijk snel. “We gokken dat ons startkapitaal eind dit jaar binnen is. Binnen vijf jaar willen we wereldwijd actief zijn en naar de beurs gaan.” Het kapitaal is voor nu vooral bedoeld voor professionalisering van het concept en bedrijf. Zo werkt ze sinds kort vanuit een kantoorunit in Sloterdijk en niet meer vanuit huis. “Mijn slaapkamer stond vol producten, ik heb maanden op de bank geslapen.”
Dit is een premium artikel
Verder lezen?
Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community
Slechts€10voor de eerste maand
Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premiumcontent;
✅ net als 45.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;
✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;