RetailRookie Winkel op Wielen: SRV-wagen vol merken met een verhaal
Met Winkel op Wielen brengen Lotte van der Duin en Meike Heynens de binnenstad met zijn bijzondere merken tot voor de voordeur van de consument.
Geen potjes van Hak of zakjes van Maggi. In de Winkel op Wielen vind je producten met een verhaal. Met deze rijdende winkel, die veel wegheeft van een traditionele SRV-wagen, brengen Meike Heynens en Lotte van der Duin de stad naar de klant toe.
De Winkel op Wielen is in het leven geroepen toen het andere bedrijf van Heynens en Van der Duin – Bolt Amsterdam – door de coronacrisis stil kwam te liggen. Bolt Amsterdam legt zich toe op de productie en styling van evenementen van onder meer beauty en lifestylemerken. “Eerst wilden we de merken waarvoor we normaalgesproken werken naar de mensen toe brengen, maar dat mondde al snel uit in het plan meerdere labels in een bus te leggen”, vertelt Heynens. Het doel van de Winkel op Wielen is om mensen thuis te inspireren. Met name door de coronacrisis kwam de klant minder in de stad. De bus ligt gevuld met delicatessen en cadeaus, zoals koeken van Van Strien, plantaardige kaas van Willicroft en cosmeticaproducten...
Met Winkel op Wielen brengen Lotte van der Duin en Meike Heynens de binnenstad met zijn bijzondere merken tot voor de voordeur van de consument.
Geen potjes van Hak of zakjes van Maggi. In de Winkel op Wielen vind je producten met een verhaal. Met deze rijdende winkel, die veel wegheeft van een traditionele SRV-wagen, brengen Meike Heynens en Lotte van der Duin de stad naar de klant toe.
De Winkel op Wielen is in het leven geroepen toen het andere bedrijf van Heynens en Van der Duin – Bolt Amsterdam – door de coronacrisis stil kwam te liggen. Bolt Amsterdam legt zich toe op de productie en styling van evenementen van onder meer beauty en lifestylemerken. “Eerst wilden we de merken waarvoor we normaalgesproken werken naar de mensen toe brengen, maar dat mondde al snel uit in het plan meerdere labels in een bus te leggen”, vertelt Heynens. Het doel van de Winkel op Wielen is om mensen thuis te inspireren. Met name door de coronacrisis kwam de klant minder in de stad. De bus ligt gevuld met delicatessen en cadeaus, zoals koeken van Van Strien, plantaardige kaas van Willicroft en cosmeticaproducten van Paula’s Choice. Elk product vertelt een verhaal. “We vullen de bus niet vanuit een duurzaam gedachtegoed”, legt Heynens uit. “Alleen kom je sneller uit bij verantwoorde producten als je het verhaal erachter centraal stelt.”
‘We brengen de stad bij de consument’
De Winkel op Wielen rijdt sinds november 2020 rond door Nederland, met als focus de mensen die vanuit de Randstad verhuizen naar een nieuwbouwwijk in bijvoorbeeld Muiderberg of Weesp. Die wijken liggen op zo’n veertig minuten van Amsterdam. De routes werden eerst met één bus gereden en vanaf april kwam daar een tweede bus bij. In totaal rijdt de Winkel op Wielen zo’n twintig routes met de bussen. Vanaf het eerste moment hebben de oprichtsters gezegd dat de Winkel op
Wielen blijft rijden zolang daar behoefte aan is. De rijdende winkel had voordeel van de thuiswerkende Nederlander, maar na de versoepelingen in maart liep het aantal transacties terug. “We moeten de routes met meerdere busjes rijden om het rendabel te maken. Dat is de manier om te groeien en naamsbekendheid te maken. Daar krijgen we nu de financiering niet voor rond”, legt Van der Duin uit.
Nieuw publiek voor de merken
Het idee was aanvankelijk om snel uit te rollen naar tien bussen, maar dat is een uitdaging gebleken, zowel voor het vinden van de juiste bussen als het vinden van geschikte chauffeurs. Veel van de bussen zijn oud en hebben daardoor de nodige onderhoudskosten. “En voor in de bus zoeken we mensen die affiniteit hebben met de merken die we brengen, daar wat over willen vertellen en tegelijkertijd over een C1-rijbewijs beschikken”, zegt Heynens.
Daarom heeft de Winkel op Wielen besloten het voorlopig bij twee busjes te houden en na juni te stoppen met het rijden van de routes. De eigenaressen zetten de bussen in voor merkactivaties op evenementen, wat in lijn ligt met hun andere bedrijf. De keuze voor de merken wordt afgestemd op het soort evenement waar de bus staat. “Denk bijvoorbeeld aan festivals als Lowlands waar we de bus graag neer zouden zetten, of Healthy Fest. Daarmee brengen we alsnog merken onder de aandacht van een nieuw publiek”, aldus Heynens. Intussen is de Winkel op Wielen al onder meer ingezet bij een boeklancering en is een tour gedaan met 24Kitchen. “Er komen steeds meer aanvragen voor verhuur binnen. De WOW blijft zeker bestaan, alleen passen we het concept aan op de vraag. Zie het als meebewegen met de markt”, besluit Heynens.
Dit is een premium artikel
Verder lezen?
Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community
Slechts€10voor de eerste maand
Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;
✅ het RetailTrends-magazine (print + online);
✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;
✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;