Vitaminstore rekent op een forse groeispurt in omzet en digitalisering na de overname door investeerder Nobel Capital.

Vitaminstore, een Nederlandse retailer in voedingssupplementen en natuurcosmetica, rekent op een forse groeispurt in omzet en digitalisering na de overname door investeerder Nobel Capital. De nieuwe ceo Noor de Bruijn brengt veel commerciële kennis en ervaring met datagedreven personalisatie aan boord van het speedbootje dat veel sneller kan gaan dan de grote mammoettankers.


Vitaminstore, bekend van de optimistische slogan ‘Every body happy’, moet versneld bouwen aan een sterk omnichannelplatform waar de klantenreis over bestaande en nieuwe kanalen centraal staat. Ik vind het bewonderenswaardig dat oprichters Koert Otten en Alain Vermeulen na meer dan 25 jaar op de bok hebben geaccepteerd dat (vrouwelijk) leiderschap van buiten nodig is. Nodig om de innovatieve gezondheidsspecialist te laten groeien tot een merk met veel trouwere klanten. Je gaat naar een drogist omdat het essentieel is, je gaat naar een gezondheidswinkel omdat je persoonlijke gezondheid voorop staat en je je lichaam elke dag wilt verwennen.


Groeimarkt 
De twee grootste drogisterijketens doen er alles aan om hun positie te versterken in deze groeimarkt. Veel spelers eten uit dezelfde ruif van margerijke adviesproducten als vitamines en supplementen, sportvoeding en beautyproducten. De taart wordt in steeds meer partjes verdeeld. Landelijke formules als Holland & Barrett, Gezond & Wel (G&W) en Vitaminstore moeten dus vernieuwen om zich te onderscheiden van traditionele retailers en pureplayers als bijvoorbeeld Etos en bol.com.


De meeste consumenten zien Etos nog steeds als de vertrouwde drogist om de hoek. Als eindverantwoordelijke voor e-commerce, verkoop en marketing werkte Noor de Bruijn bij haar vorige werkgever vier jaar lang hard om dat beeld te kantelen. Etos speelt nu nadrukkelijker in op klantgemak, betrouwbare gezondheidsinformatie en een volledig ingerichte klantreis. Die ervaring van hoe je een online gezond heid- en welzijnsplatform bouwt, neemt ze mee naar Vitaminstore. 


Krachtenbundeling met Basic-Fit
De coronapandemie heeft veel retailers geleerd dat de afhankelijkheid van winkeldeuren een groot risico is, nu de consument onlineshopping heel gewoon is gaan vinden. Ook in de markt voor welzijn en gezondheid moet het roer om. Holland & Barrett (tweehonderd winkels) gaat in zee met Wehkamp om te leren van de fenomenale verkoopkracht van het onlinewarenhuis.


Vitaminstore kiest een andere route in het volle besef dat de winkelketen met 32 voordeuren en een goedlopende webshop, in anderhalf jaar tijd is uitgegroeid tot een onlineplatform met ondersteunende winkels. Dan moet je keuzes maken. Zo zijn de hippe juicebars verdwenen bij Vitaminstore, want de ervaring leert dat de verkoop van sappen en smoothies een heel andere dynamiek kent. Het bieden van persoonlijk advies op gezondheidsartikelen met een hoge winstmarge levert veel meer geld op.


De moeizame samenwerking met DA-ondernemers onder de vorige investeerder is daarnaast verleden tijd. Een gezondheidspartij buiten de retail lijkt een veel betere match. Wellicht is het voor Vitaminstore interessant om te kijken naar de samenwerking tussen sportspeciaalzaak Intersport en Basic Fit. Waarom zou Vitaminstore niet in zee gaan met deze onder jongeren populaire fitnessketen, die met meer dan 180 clubs de grootste sportschoolketen van Nederland is? De naamsbekendheid van Basic-Fit is enorm groot. Dat de fitnessketen al sportvoeding via de webshop verkoopt, mag geen bezwaar zijn. Het kan veel professioneler aangepakt wor den. Every body happy!

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Word member van RetailTrends

€28,75 Per maand

Log in of word member van RetailTrends en krijg toegang tot alle premium content.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!