‘From field to fork’ is het motto van Fico Eataly World in het Italiaanse Bologna. Alles volgens het standpunt van oprichter Oscar Farinetti: hoe beter je de boer kent waar het eten vandaan komt, hoe beter de smaak van het eten is dat op je bord ligt.

‘From field to fork’ is het motto van Fico Eataly World in het Italiaanse Bologna. Bezoekers van deze imposante proeftuin ontdekken de herkomst van voedsel en maken kennis met de Italiaanse keuken. Alles volgens het standpunt van oprichter Oscar Farinetti: hoe beter je de boer kent waar het eten vandaan komt, hoe beter de smaak van het eten is dat op je bord ligt.

Fico Eataly World telt zeventien foodkiosken en elf restaurants. 
Alle ingrediënten komen van boeren en telers uit de buurt.


Het Disneyland voor de culinaire liefhebber: zo wordt Fico Eataly World ook wel genoemd en dat zegt eigenlijk alles. Bezoekers kunnen zich in het food walhalla in Bologna laten onderdompelen in de smaken van de Italiaanse keuken. Naast een bezoek aan de restaurants en een winkel zien ze op meerdere plekken hoe vlees, kaas, pasta en andere producten worden geproduceerd.

Eataly hecht namelijk veel waarde aan het overdragen van kennis over voeding, vertelde oprichter Oscar Farinetti eerder aan RetailTrends. Volgens Farinetti zijn eten en seks de enige twee dingen waar een mens een orgasme van kan krijgen. En hoe beter je het eten kent dat op je bord ligt, hoe beter het orgasme zal zijn.

Kennismaken met Italiaanse producten staat centraal bij een bezoek aan dit food paleis.

“Hoe beter je de boer kent waar het eten vandaan komt, hoe beter de smaak van het eten is dat op je bord ligt”, stelt hij. Hetzelfde geldt voor het goed kennen van de tradities en gebruiken bij het eten, of de smaakvoorkeuren van je klant. Door daarin te investeren kun je het ‘orgasme’ van de klant verbeteren op het moment dat je in die elemen ten investeert. Eataly streeft dat na door goed te kijken naar de Italiaanse tradities en gebruiken en die terug te laten komen in het concept.

Bezoek Fico met RetailTrends
RetailTrends reist op 30 september af naar Italië om een bezoek te brengen aan Fico Eataly World. Oprichter Oscar Farinetti leidt ons persoonlijk rond en deelt zijn enthousiasme voor retail en passie voor eten tijdens een interactieve sessie. Daarnaast staat een bezoek aan Milaan op het programma: een stad vol legendarische luxemerken en de Quadrilatero d’Oro, oftewel de Gouden Vierhoek. Aanmelden voor deze trip kan nog, maar wees er snel bij. Voor deze Eataly Experience hebben wij plek voor twaalf professionals in retail & brands. Je overnacht in een fijn hotel (2x) en je retourvlucht, ontbijt (2x), lunch (2x) en diner (1x) worden verzorgd. Reservering van deelname is uiteraard onder voorbehoud. Indien corona maatregelen het niet mogelijk maken om te reizen wordt de reservering geannuleerd of doorgeschoven.

Bezoekers krijgen alle ruimte om te zien hoe traditionele Italiaanse gerechten zoals pizza worden bereid.
 

'Je hebt twee soorten orgasmes: het orgasme dat je krijgt van eten, en van seks met je partner'


Traditioneel Italiaanse producten als olijfolie hebben een prominente plek binnen het concept.

De komst van Fico Eataly World in Bologna zou drieduizend nieuwe banen hebben opgeleverd in de regio.

 


Gerechten met de traditionele Prosciutto di Parma kunnen natuurlijk niet ontbreken.

Het terrein beslaat in totaal 100.000 vierkante meter. Bezoekers verplaatsen zich met de gratis blauwe fietsen, met een mandje voorop voor hun aankopen.

Overal is gelegenheid om op een laagdrempelige manier bijzonde re foodproducten te proeven.


Kennis overdragen is een van de belangrijkste pijlers van Eataly


De bezoekersprognose lag vóór corona op zes miljoen per jaar. Toegang tot het complex is gratis.

De melk van de koeien wordt ter plekke verwerkt tot kaas en andere zuivelproducten.

 

'Hoe beter je de boer kent, hoe beter de smaak van het eten is dat op je bord ligt'


Fico Eataly World opende in 2017 zijn deuren na vier jaar bouwen. Het complex herbergt naast de foodexperience een pretpark, stallen, akkers en weilanden. De realisatie zou 120 miljoen euro gekost hebben.


In zes educatieve paviljoens komen thema's als zee, dieren, vuur en aarde op een multimediale manier onder de aandacht. De paviljoens zijn te bezoeken na betaling via een token.


De realisatie van het concept zou meer dan honderd miljoen euro gekost hebben


Educatie speelt een grote rol. Bezoekers kunnen bijvoorbeeld workshops en wijnproeverijen volgen.

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Maak een gratis account aan op RetailTrends door in te loggen met LinkedIn.

Wil je dagelijks op de hoogte gehouden worden van het laatste nieuws en de opkomende trends in de retailmarkt? Schrijf je dan hier in op onze gratis nieuwsbrieven.

Log in of registreer gratis Log in met LinkedIn

Wanneer je m.b.v. social media inlogt, ga je akkoord met onze privacyverklaring.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!