RetailRookie MySereena: Ondergoed tegen urineverlies
Het taboe op incontinentie en menstruaties moet verdwijnen, vindt MySereena. De oplossing: wasbare slips die tot 25 milliliter vocht kunnen opnemen.
Het ziet eruit als een doorsnee zwarte slip, maar beschermt ook tegen menstruatiebloed en urineverlies. MySereena wil een alternatief bieden voor de bergen maandverband die nu nog in de prullenbak verdwijnen. Om een beeld te geven: in Nederland gebruiken 2,4 miljoen vrouwen maandverband en ongeveer 600 duizend vrouwen hebben last van urineverlies. Samen produceren deze vrouwen op jaarbasis bijna zes miljoen kilo aan afval.
Annemarie Uleman is de bedenker van MySereena en was eerder onder andere ceo bij Rivièra Maison en Men At Work. Uleman kwam op het idee voor MySereena omdat ze in haar omgeving merkte dat personen met urineverlies zich schamen. “Ze vinden het iets voor senioren of voor kinderen die het potje niet kunnen vinden. Toen ik ging kijken naar een oplossing was er echt weinig aanbod. En als er iets was, dan was het in de medische hoek of op de seniorenafdeling.”
Het taboe op incontinentie en menstruaties moet verdwijnen, vindt MySereena. De oplossing: wasbare slips die tot 25 milliliter vocht kunnen opnemen.
Het ziet eruit als een doorsnee zwarte slip, maar beschermt ook tegen menstruatiebloed en urineverlies. MySereena wil een alternatief bieden voor de bergen maandverband die nu nog in de prullenbak verdwijnen. Om een beeld te geven: in Nederland gebruiken 2,4 miljoen vrouwen maandverband en ongeveer 600 duizend vrouwen hebben last van urineverlies. Samen produceren deze vrouwen op jaarbasis bijna zes miljoen kilo aan afval.
Annemarie Uleman is de bedenker van MySereena en was eerder onder andere ceo bij Rivièra Maison en Men At Work. Uleman kwam op het idee voor MySereena omdat ze in haar omgeving merkte dat personen met urineverlies zich schamen. “Ze vinden het iets voor senioren of voor kinderen die het potje niet kunnen vinden. Toen ik ging kijken naar een oplossing was er echt weinig aanbod. En als er iets was, dan was het in de medische hoek of op de seniorenafdeling.”
‘Hoog tijd dat vrouwen vrij van onzekerheid zijn’
Meer dan productverkoop
Daar moest een alternatief voor komen, vond ze, en ze begon haar idee met Brenda Hoekstra te ontwikkelen. “Op het gebied van menstruatie komt er meer vraag naar een duurzaam alternatief voor maandverband en is er al het een en ander beschikbaar. Bij urineverlies is er geen goede oplossing voor de actieve vrouw”, aldus Uleman. Hoekstra vult aan: “Tijdens bijvoorbeeld het sporten kun je zomaar overvallen worden door urineverlies. Vrouwen dragen daarom vaak ook maandverband, maar dat is onhandig en niet discreet. Uit eigen onderzoek merkten we dat een vrouw zich daardoor beperkt kan voelen in haar vrijheid. Ze wordt onzeker en dat belemmert haar in het bewegen. En vrouwen bewegen steeds meer, ook op latere leeftijd. Met MySereena hebben vrouwen een normale slip aan én kunnen ze vrij bewegen.”
Ondanks dat de broekjes niet uit het meest duurzame materiaal bestaan, is er volgens Uleman wel degelijk sprake van een beter alternatief dan maandverband. “We hebben getwijfeld over biologisch katoen, maar uiteindelijk bleek polyamide beter geschikt voor het opvangen van vocht.” MySereena volgt hierin het advies van een vrouwelijke fabrikant uit Portugal die de slips ontwerpt en produceert. “Zij heeft veel ervaring met highperformance kleding en de fabriek is duurzaam gecertificeerd. Daarnaast is de slip gewoon mee te wassen met de gewone was, wat extra waterverspilling tegengaat.” De broekjes absorberen ongeveer vijfentwintig milliliter aan vocht, vervolgt Uleman haar verhaal. Ze zijn daarmee geschikt voor dagelijks gebruik en niet voor heel zwaar urineverlies. Door de antibacteriële finish en doordat de broekjes op veertig graden gewassen kunnen worden, is er weinig kans op infecties. “Bij het broekje krijgen vrouwen een zakje, gemaakt van gerecycled plastic, waarin ze gedurende de dag de gedragen exemplaren kunnen opbergen. Deze is lucht- en reukdicht.”
Het gebruik van de slips vraagt om een andere mindset en ander gedrag, erkent ze. “Maandverband is gemakkelijk. Je gaat even naar het toilet en gooit het in de prullenbak. Dit moet je meenemen en daarna uitwassen.” Communicatie speelt een belangrijke rol in het verlagen van de gebruiksdrempels. “We vertellen vrouwen dat ons product geen parfum of andere chemische producten bevat, in tegenstelling tot veel traditioneel maandverband.”
De uiteindelijke missie is om méér te doen dan productverkoop, aldus Uleman. “We willen vrouwen die last hebben van eerdergenoemde ongemakken en de bijkomende onzekerheden verbinden aan experts op dit gebied. In de toekomst evolueren we van een webshop naar een kennisplatform, waarop vrouwen alle informatie rondom urineverlies en menstruatie kunnen vinden. Het wordt tijd dat vrouwen vrij van onzekerheid en twijfel aan zichzelf leven.”
Dit is een premium artikel
Verder lezen?
Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community
Slechts€10voor de eerste maand
Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;
✅ het RetailTrends-magazine (print + online);
✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;
✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;