Algoritmen die parfums creëren die echt bij je passen? Met de komst van Algorithmic Perfumery is dat geen sciencefiction meer. Bovendien kan deze onderneming weleens dé tool worden om de branche te democratiseren, aldus oprichter Frederik Duerinck.


Algorithmic Perfumery: begonnen als een kunstproject in New York, uitgegroeid tot een startup die de wereld van de geuren wil veroveren middels algoritmen. Dat vraagt om wat uitleg. Frederik Duerinck, een van de oprichters, is van huis uit filmmaker en kunstenaar met een sterke fascinatie voor technologie. In september 2017 wordt hij gevraagd een tentoonstelling te ontwikkelen voor International Flavors & Fragrances, een van de grootste producenten van geur- en smaakstoffen ter wereld. Hij komt op het idee om een systeem te maken waarmee hij op basis van data een gepersonaliseerde geur kan maken. “Anderhalf jaar lang kwamen veel grote merken uit de branche langs en de reacties op het prototype waren enthousiast. Ik was dan ook verbaasd dat niemand daarna belde om het verder met mij uit te werken.”

 

‘We geven de tools van de parfumeur aan de consument’


Een goede vriend...