Als merk succesvol direct aan consumenten verkopen is nog niet zo eenvoudig. Productpine ziet zichzelf daarom als een verlengstuk van het d2c-kanaal van de merken die op het platform en in de winkel te vinden zijn.


Steeds meer merken kiezen voor direct-to consumer. De voordelen zijn duidelijk: een hogere marge, meer controle over je merk en een directe relatie met de klant, waardoor je zelf de data hebt. Maar er daadwerkelijk een succes van maken, dat is andere koek. De hulp is nabij, als het aan Productpine ligt. “We zien ons als een verlengstuk van het d2c-kanaal van een merk”, zegt Camiel van Dooren, een van de drie oprichters. “Op dit moment positioneert geen enkel ander platform of concept zichzelf zo.”


D2c verkopen is best duur, merkte Van Dooren in zijn periode bij kantoormeubelenfabrikant Ahrend. “Online liggen de kosten met name op het vlak van advertenties. Per jaar nemen de kosten bij Google en Facebook met tachtig procent toe. En fysiek gezien is het heel duur om een winkel te openen, omdat je maar een paar producten hebt.”

 

Daar weet ik wel iets op, dacht Van Dooren. Hij begon in april 2019 Productpine, samen met Vincent Hulshoff en Dimitar Maslarov. In oktober van dat jaar openden ze een winkel aan het Rokin in Amsterdam: een experiencecenter, aanvankelijk met alleen de nieuwste techproducten. Toen in maart vorig jaar de winkel dicht moest vanwege de coronacrisis investeerden ze fors in het onlineplatform, waar vlak daarvoor al de eerste stappen waren gezet. Daarnaast ging Productpine al snel over op privateshopping. “Het grappige was dat de conversieratio een stuk hoger werd.” Enerzijds kwam de klant gericht winkelen, anderzijds kocht die er vaak nog iets bij van een ander merk.


Productpine organiseerde ook vier weken lang een ‘private cinema’, waarbij nieuwe producten konden worden getest. “In een sessie van een uur kon je dan je favoriete serie of film kijken op een groot scherm met surround sound van Sonos. Daardoor konden we veel orders en pre-orders binnenkoppen.”


Personalisatie met AI
Inmiddels heeft Productpine zo’n 75 merken. Die betalen om op het platform te staan en in de winkel te liggen. Productpine vraagt een commissie voor de verkopen en krijgt daarnaast maandelijks een bedrag. “Een bedrag met twee nullen.” Binnenkort kunnen merken ook voor alleen online kiezen. “Daarvoor staan er al zeshonderd op de wachtlijst.” Online kunnen merken bij Productpine de advertentiekosten van Facebook en Google met elkaar delen. Dat gebeurt via een attributiemodel. “Door deze samenwerking dalen de kosten voor het winnen van een klant.”


‘Als je in deze markt wilt winnen, moet je wat uitgeven’


Productpine begon met merken die, zoals Van Dooren het noemt, de ‘status quo challengen’, oftewel merken die op een bepaalde manier heel innovatief zijn. Tegenwoordig is het aanbod veel breder. Zo kunnen klanten er ook terecht voor een krultang en een broodrooster. “Het is vooral de manier waarop we het aanbieden die onderscheidend is.” Ontdekking en inspiratie, daar draait het om. Daarbij is op de website een belangrijke rol weggelegd voor aanbevelingen. “We hebben een recommendation engine gebouwd, waarin artificial intelligence zit. Op basis van de interesses die je aangeeft, personaliseren we de hele customerjourney online.”


Productpine beloont klanten voor het direct aanschaffen bij het merk. “We geven tussen de twee en tien procent van de prijs terug.” Dat geld kan worden gebruikt voor een nieuwe aankoop op het platform. Hoeveel de omzet bedraagt, wil Van Dooren niet zeggen. “We zitten in een fundraisingproces.” Maar maand-over-maand is de groei zo’n dertig procent. “De komende periode zal het sterker stijgen, omdat we online nog meer merken gaan toevoegen.”


De komende vijf jaar hoopt Productpine onder meer fashion, cosmetica en home & design toe te voegen. Ook wil het de stap naar andere landen zetten, zoals het VK en de VS. Winst maken zit er voorlopig niet in. “We opereren in een grote markt. Als je daar een stukje van wilt winnen, moet je ook wat uitgeven.”