Kahn: 'Ik heb te veel vertrouwen in mensen'

Het faillissement van Coolcat in 2019 voelde voor oprichter Roland Kahn als een ‘enorme vernedering’. “Ik had niet genoeg opgelet”, zegt hij in de rubriek Retaillessen in het septembernummer van RetailTrends.

Het ging al een tijdje bergafwaarts met Coolcat. “Mijn commissarissen waarschuwden me, mijn kinderen waarschuwden me, maar ik geloofde zó in die droom”, blikt Kahn terug. Hij pompte er jaarlijks miljoenen bij om de modeketen overeind te houden en stond op een gegeven moment ook privé garant voor de banklening. “Pas toen mijn bankvrienden zeiden dat ze de stekker eruit trokken, realiseerde ik me dat het einde verhaal was.”

Kahn heeft de toenmalige ceo van Coolcat te lang ‘met verhalen laten wegkomen’, zegt hij. Het is naar eigen zeggen de grootste zwakte van hemzelf en zijn compagnon Jaco Scheffers: “We hebben te veel vertrouwen in mensen. Maar: ik ga liever tien keer op mijn bek dan dat ik het vertrouwen in mensen verlies.”

Coolcat verdween na het faillissement uit de winkelstraat, maar staat voor een terugkeer. Het is de bedoeling dat er volgend jaar een eerste pilotstore komt.

RetailTrends sprak uitgebreid met Roland Kahn over zijn levenslessen en zijn visie op het leven en de wereld. Het interview is hier digitaal te lezen voor members. Geen member maar wel verder lezen? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en lees gratis verder.

Reacties 1


Joost Kriek 13 sep, 21:24

Dapper om het weer te proberen maar de markt is totaal anders dan destijds in de hoogtijdagen van Coolcat. Vooral de lage prijzen en actuele modellen van de Primark waren de doodsteek voor Coolcat, dan heb je ook nog Newyorker, Mango, Zara, H&M. Ik denk dat als hij zich wijs laat maken dat de Coolcat nog kans van slagen heeft hij weer teveel vertrouwen heeft. V&D / Miss Etam allemaal namen die de consument mist maar in realiteit niet meer bij wil kopen.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!