HEMA sluit in de loop van volgend jaar zijn zes winkels in Spanje. De stap sluit aan bij de wens om zich sterker te focussen op zijn kernmarkten.
HEMA zegt zich te willen richten op landen waar ‘een leidende positie in de markt van het alledaagse leven en duurzame groei’ mogelijk zijn. Volgens de retailer zijn dat de Benelux en Frankrijk. Om diezelfde reden trok HEMA zich onlangs ook al terug uit het Verenigd Koninkrijk. Ook gaf de retailer in juli aan zijn activiteiten in Duitsland ‘opnieuw te bekijken’.
“Het is natuurlijk jammer om tot de conclusie te moeten komen dat we in Spanje geen leidende marktpositie hebben kunnen opbouwen”, zegt ceo Saskia Egas Reparaz. Ze geeft aan het gehele landenportfolio te evalueren met als doel te kunnen focussen op een beperkt aantal landen met betere groeikansen. "Dat is voor HEMA, de medewerkers en klanten op de lange termijn beter.”
Nog niet zo lang geleden had HEMA ambitieuze plannen in Spanje. Vier jaar geleden dacht de winkelketen erover om in vijf jaar tijd 75 miljoen euro in het land te investeren en er 150 winkels te openen. Sinds de overname door de familie Van Eerd zijn de ambities om van HEMA een wereldmerk te maken aan de kant geschoven en ligt de focus dichter bij huis.
Reacties 0