Retail kent succesverhalen en mislukkingen, iedere dag weer. RetailTrends licht elke vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Met deze keer: Lego en Samsung.
Winnaar: Lego
Het is Lego wederom gelukt zijn omzet te doen stijgen. In de eerste zes maanden behaalde Europa’s grootse speelgoedmaker een omzetgroei van 46 procent in vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder. De totale omzet kwam uit op 23 miljard Deense kroon (3,1 miljard euro). De operationele winst kwam in het eerste halfjaar uit op 8 miljard Deense kroon (1,1 miljard euro). Dat is een stijging van 104 procent ten opzichte van een jaar eerder. De nettowinst bedroeg omgerekend zo'n 850 miljoen euro, een stijging van 140 procent.
De groei dankt het bedrijf aan de versoepelingen van de coronamaatregelen, waardoor veel winkels weer open konden. Maar ook extra investeringen op het gebied van e-commerce droegen hieraan bij. Ook laat het bedrijf weten in de tweede helft van 2021 hard te blijven groeien en een nieuwe winkelformule te introduceren in zestig van de ruim zevenhonderd winkels wereldwijd. Deze...
Retail kent succesverhalen en mislukkingen, iedere dag weer. RetailTrends licht elke vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Met deze keer: Lego en Samsung.
Winnaar: Lego
Het is Lego wederom gelukt zijn omzet te doen stijgen. In de eerste zes maanden behaalde Europa’s grootse speelgoedmaker een omzetgroei van 46 procent in vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder. De totale omzet kwam uit op 23 miljard Deense kroon (3,1 miljard euro). De operationele winst kwam in het eerste halfjaar uit op 8 miljard Deense kroon (1,1 miljard euro). Dat is een stijging van 104 procent ten opzichte van een jaar eerder. De nettowinst bedroeg omgerekend zo'n 850 miljoen euro, een stijging van 140 procent.
De groei dankt het bedrijf aan de versoepelingen van de coronamaatregelen, waardoor veel winkels weer open konden. Maar ook extra investeringen op het gebied van e-commerce droegen hieraan bij. Ook laat het bedrijf weten in de tweede helft van 2021 hard te blijven groeien en een nieuwe winkelformule te introduceren in zestig van de ruim zevenhonderd winkels wereldwijd. Deze nieuwe formule werd in juni in een flagshipstore in New York City geïntroduceerd. In deze winkel komen een digitale en fysieke ervaring meer samen.
Verliezer: Samsung
Een forse domper voor Samsung deze week, het bedrijf heeft van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) een boete van ruim 39 miljoen euro gekregen. Volgens de toezichthouder dreef het Zuid-Koreaanse bedrijf online de prijzen van televisies op. Via zogenoemde webcrawlers struinde Samsung het internet af. Als het bedrijf op Samsung-tv's stuitte waarvan de verkoopprijzen lager lagen dan het merk wilde, werd winkeliers gevraagd de prijzen te verhogen.
Volgens de ACM deed Samsung het voorkomen alsof het om een advies ging, maar in werkelijkheid waren de berichten niet vrijblijvend. Samsung laat in een reactie weten teleurgesteld te zijn in het besluit. "Wij vinden dat Samsung de mededingingsregels in de Nederlandse televisiemarkt niet heeft geschonden." Het bedrijf gaat tegen de boete in beroep.