HEMA stopt met de verkoop van producten via Wehkamp en zet een punt achter de shop-in-shops in de Franse supermarkten Franprix en Géant Casino. De warenhuisketen legt de focus op de eigen winkels en webshops in Nederland, België, Luxemburg en Frankrijk.
HEMA wilde een wereldmerk worden, maar sinds de overname door Jumbo-familie Van Eerd en investeerder Parcom vorig jaar zoekt het bedrijf het dichter bij huis. Master-franchise buiten Europa wordt niet verder uitgebouwd, meldt de keten donderdag. De bestaande contracten in het Midden-Oosten worden wel gerespecteerd.
Eerder dit jaar trok HEMA zich al terug uit het Verenigd Koninkrijk en Spanje. In Duitsland en Oostenrijk blijft het bedrijf wel actief. Deze landen worden als mogelijke groeimarkten bestempeld. Daarnaast zet HEMA de samenwerking met Jumbo voort, waar het schappen met non-foodproducten heeft.
"Het is belangrijk dat HEMA zich focust op de eigen winkels en online verkoopkanalen binnen de gekozen kernlanden", zegt de op 1 juni aangetreden ceo Saskia Egas Reparaz. Ze volgde Tjeerd Jegen op, die zes jaar aan het roer van de warenhuisketen stond. "Van kanalen die buiten deze scope vallen, moeten we helaas voor dit moment afscheid nemen. Door deze keuze te maken, kunnen we groeikansen in de toekomst beter benutten."
Reacties 0