Winnaar/verliezer van de week: Bol.com en Coolblue

RetailTrends licht elke vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Met deze keer: Bol.com en Coolblue.

Retail kent succesverhalen en mislukkingen, iedere dag weer. RetailTrends licht elke vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Met deze keer: Bol.com en Coolblue.

Winnaar: Bol.com

Waar Bol.com in 2019 nog een omzet haalde van ruim 2,1 miljard euro lukte het de retailer vorig jaar om een omzet van 3,3 miljard euro te behalen. Daarmee is het de webwinkel weer gelukt om op nummer 1 te eindigen van de Twinkle top 100. Met deze omzet laat de webshop nummer twee en drie ver achter zich. Coolblue behaalde namelijk een omzet van 1,4 miljard euro en Albert Heijn sloot 2020 af met een omzet van 1,2 miljard euro. In totaal zagen de grootste online verkopers in Nederland in 2020 hun omzet groeien met ruim 45 procent.

En niet alleen de omzet van Bol.com stijgt, ook het aantal winkelbezoekers blijft stijgen. Het afgelopen kwartaal zag de webwinkel er vijftien miljoen extra bezoekers per maand bij komen ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar. Dat blijkt uit de PlatformMonitor van het bedrijf. De stijging in België is minder groot. Hier kwamen twee miljoen extra bezoekers per maand op de website. Naast een toename in het aantal bezoekers, nam ook het aantal verkooppartners toe. Al groeit dit percentage minder hard dan vorig jaar tijdens de sluiting van de niet-essentiële winkels. Tot slot is het omzetaandeel van de verkooppartners versus dat van bol.com gestegen. In Nederland groeide het aandeel met 4,13 procent naar 58,67 procent. België realiseerde een stijging van 2,12 procent naar 59,97 procent. 

Verliezer: Coolblue

Nog geen twee weken nadat Coolblue aankondigde deze maand naar de Amsterdamse beurs te gaan is dit idee ‘tot nader order’ uitgesteld. "De huidige onzekerheid op de financiële markten schrikt potentiële investeerders af, met name als het gaat om nieuwe beursgangen in e-commerce", zegt ceo en medeoprichter Pieter Zwart. Twee weken geleden zei Zwart bij de aankondiging nog dat hij ontzettend veel zin had om de komende weken, samen met iedereen die erbij betrokken is, deze stap te gaan zetten. Zwart (met ongeveer vijftig procent van de aandelen) en investeerder HAL (49 procent) zouden een deel van hun belang verkopen. Met de uitgifte van aandelen hoopte Coolblue zo'n 150 miljoen euro op te halen, onder meer voor uitbreiding in Duitsland.

Zwart benadrukt in een videoboodschap dat hij en HAL aan boord blijven. "Als grootaandeelhouders blijven we doen waar we goed in zijn: aandelen houden. "En samen gaan we gewoon het aller-, aller-, allerbeste jaar ooit maken in Nederland, België en in Duitsland. Alleen vandaag heel even niet met een glimlach. Dankjewel."

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Word member van RetailTrends

€28,75 Per maand

Log in of word member van RetailTrends en krijg toegang tot alle premium content.

Meest gelezen