Winnaar/verliezer van de week: Action en MediaMarkt

RetailTrends licht elke vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Met deze keer: Action en MediaMarkt.

Retail kent succesverhalen en mislukkingen, iedere dag weer. RetailTrends licht elke vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Met deze keer: Action en MediaMarkt.

Winnaar: Action
Zesduizend laaggeprijsde producten, waarvan een kwart goedkoper dan een euro. In negen Europese landen blijken ze er dol op, blijkt uit cijfers van Action over de eerste negen maanden van het jaar. De omzet steeg met bijna een kwart naar 4,8 miljard euro. Dat komt voor een deel doordat er 181 winkels bij kwamen, maar ook bestaande winkels deden het goed: de verkopen namen daar met bijna dertien procent toe. De brutobedrijfswinst (ebitda) over de afgelopen twaalf maanden was 765 miljoen euro, een derde meer dan het jaar ervoor. Intussen gaat Action vrolijk door met het openen van nieuwe winkels. In het laatste kwartaal komen er nog zo'n negen bij, denkt eigenaar 3i.

Verliezer: MediaMarkt
MediaMarkt kampt nog steeds met de naweeën van de grote cyberaanval van maandagochtend. De elektronicaketen werd toen in Nederland en diverse andere landen getroffen. Medewerkers konden niet meer in alle systemen, waardoor klanten geen spullen konden ruilen of konden afhalen. Volgens RTL Nieuws ging het om een ransomware-aanval van de cybercriminele groep Hive. Pas als MediaMarkt vijftig miljoen dollar (43 miljoen euro) zou betalen, zouden de medewerkers weer toegang krijgen tot de gegijzelde systemen. MediaMarkt wil niet zeggen of dit verhaal klopt. Een woordvoerder meldt dat er druk wordt gewerkt om alle systemen te herstellen. Spullen afhalen in de winkel kan nog steeds niet, ook kan er niet worden betaald met cadeaukaarten of met een financiering. Aankopen doen kan wel, zowel online als in de winkel.

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Word member van RetailTrends

€28,75 Per maand

Log in of word member van RetailTrends en krijg toegang tot alle premium content.

Meest gelezen