Nederlandse supermarkten niet klaar voor kassaloos filiaal

Nederlandse supermarkten niet klaar voor kassaloos filiaal

Nederlandse supermarktketens zijn nog niet klaar voor onbemande winkels. Dat blijkt uit een rondgang van dagblad Trouw langs Albert Heijn, Jumbo en Spar. 

"Wij hebben nog geen lanceerdatum voor kassaloze gemakswinkels, maar achter de schermen werken we er hard aan", zegt Martijn van der Hoeven, formulemanager bij Spar, tegen de krant. Momenteel heeft de supermarktketen succes met een gedigitaliseerde tussenvorm, zoals winkels met uitsluitend zelfscankassa's. Op de lange termijn zullen medewerkers niet uit de winkels verdwijnen, maar krijgen de rol van gastheer of gastvrouw. 

Ook bij Jumbo blijft de caissière. "Bij Jumbo kijken we altijd naar de wensen van de klant en bouwen we onze winkels daaromheen." De supermarktketen vindt persoonlijk contact belangrijk. "Om die reden kunnen klanten in onze winkels ook bij reguliere kassa's afrekenen en hebben we onlangs zelfs aangekondigd meer kletskassa's te openen."

Albert Heijn deed eerder al een proef met twee kassaloze mini-supermarkten. Deze pilot is nu afgelopen en krijgt voorlopig geen vervolg. "We hebben al wel veel winkels waar geen bandkassa meer is. De klant wordt steeds digitaler." Desondanks zegt ook Albert Heijn: "Op de lange termijn maken onze mensen in de winkels het verschil."

Buiten Nederland openen steeds meer supermarkten een kassaloze winkel. Zo opende Tesco onlangs in Londen nog een kassaloze vestiging en ook Carrefour opende afgelopen maand een automatische winkel in Frankrijk. 

Reacties 1


Jan Janssen 2 dec, 10:38

"Op de lange termijn maken de mensen in onze winkels het verschil". Precies! En dus moet je die niet wegsaneren door voor onbemande winkels te kiezen. Zeker de komende 10-20 jaren zullen er nog heel grote groepen consumenten zijn die helemaal geen kassaloze winkel willen.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!