Picnic hoopt dat ook grote partijen als bol.com en Coolblue zich aansluiten bij E-commerce Nederland. De websuper is initiatiefnemer van de werkgeversorganisatie die eerder deze maand werd opgericht.
"Wij hopen dat de hele e-commercesector stap voor stap zal aansluiten", zegt Joris Beckers van Picnic in een uitgebreid interview met RetailTrends dat binnenkort verschijnt. "Ze zullen echt niet allemaal morgen zeggen: waar kan ik tekenen? Maar als je geen begin maakt, kom je er helemaal nooit." Onder de leden bevinden zich in elk geval de flitsbezorgers Gorillas en Zapp.
Eerder sloot Picnic al een e-commerce-cao met vakbond De Unie. Het ziet zichzelf niet als een supermarktbedrijf, maar als een e-commercebedrijf of een technologiebedrijf. Vakbond FNV vindt dat Picnic wel onder de supermarkt-cao valt, maar haalde bakzeil bij de rechter.
Picnic hoopt met de werkgeversorganisatie ook iets te doen aan het imago van de sector. Volgens Michiel Muller van Picnic wordt er vaak ten onrechte negatief over e-commerce geschreven. "Dan lees je: het zijn bedrijven waar je in een doos langs de snelweg werkt en waar je van de baas niet naar de wc mag. Maar dat is een verhaal van vijftien jaar geleden uit Amerika", zegt hij in hetzelfde interview.
Ondanks de krapte op de arbeidsmarkt slaagt Picnic er nog steeds in om voldoende personeel te vinden, zegt Muller. Andere bedrijven zitten bijvoorbeeld met arbeidsmigranten die tijdens de coronacrisis vertrokken en niet allemaal zijn teruggekomen. "Maar wij huren geen arbeidsmigranten in. Vanaf het begin zoeken wij mensen die in de buurt wonen en wij vinden ze nog steeds."
Foto: Michiel Muller en Joris Beckers
Reacties 0