Retail kent succesverhalen en mislukkingen, iedere dag weer. RetailTrends licht elke vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Met deze keer: bol.com, de echte en die van Westland.
Bol.com
De grootste webwinkel van ons land kondigt deze week aan een meerderheidsbelang te nemen in fietskoeriersdienst Cycloon. Daarmee slaat bol.com een dubbele slag. Enerzijds krijgt de etailer nu een deel van zijn pakketbezorging zelf in handen, zoals bij onder meer Coolblue al langer het geval is. Maar het geldt vooral als een stap richting verduurzaming. Bol.com wil in 2025 klimaatneutraal bezorgen en de overname van Cycloon moet dat proces versnellen. Cycloon gaat zowel pakketten voor bol.com als voor de verkoopppartners van het platform bezorgen. De achthonderd fietskoeriers komen hiermee overigens niet exclusief beschikbaar voor de Ahold Delhaize-dochter. Cycloon zet de werkzaamheden voor andere klanten voort.
Bol.com van Westland...
Retail kent succesverhalen en mislukkingen, iedere dag weer. RetailTrends licht elke vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Met deze keer: bol.com, de echte en die van Westland.
Bol.com
De grootste webwinkel van ons land kondigt deze week aan een meerderheidsbelang te nemen in fietskoeriersdienst Cycloon. Daarmee slaat bol.com een dubbele slag. Enerzijds krijgt de etailer nu een deel van zijn pakketbezorging zelf in handen, zoals bij onder meer Coolblue al langer het geval is. Maar het geldt vooral als een stap richting verduurzaming. Bol.com wil in 2025 klimaatneutraal bezorgen en de overname van Cycloon moet dat proces versnellen. Cycloon gaat zowel pakketten voor bol.com als voor de verkoopppartners van het platform bezorgen. De achthonderd fietskoeriers komen hiermee overigens niet exclusief beschikbaar voor de Ahold Delhaize-dochter. Cycloon zet de werkzaamheden voor andere klanten voort.
Bol.com van Westland
Het werd begin dit jaar met veel bombarie aangekondigd. De gemeente Westland zou het grootste winkelplatform van Nederland krijgen. Liefst 750 winkels sluiten zich aan en winkelinwestland.nl zou zelfs ‘de bol.com van Westland’ worden. Deze week blijkt dat het nog bepaald geen storm loopt. De meeste aangesloten winkeliers hebben nog geen enkele bestelling gehad. De ontwikkeling van het platform kostte 250 duizend euro, waarvan de gemeente anderhalve ton voor haar rekening nam. "Ze hadden dat geld beter aan de ondernemers kunnen geven", zegt een onderneemster. "Dit werkt gewoon niet." Volgens MKB Westland is het nog te vroeg om iets over het succes van het platform te kunnen zeggen. Er moet vooral meer bekendheid aan gegeven worden, klinkt het. Ook de gemeente gelooft er nog in en spreekt van een ‘langetermijnproject’.