Batterijfabrikanten promoten duurdere productvarianten
Gepubliceerd op 10 november 2004 om 00:00
Veel consumenten letten bij de aankoop van een nieuwe batterij vooral op de prijs. Daar hebben zowel omzet als marges onder te lijden. Uit onderzoek blijkt dat slechts 20% van de consumenten het verschil kent tussen twee verschillende batterijen van 1 merk. Ze kopen dan meestal de goedkoopste. Fabrikanten als Varta en Duracell voerden daarom een schappenplan in dat de overzichtelijkheid voor de consument vergroot. Door toepassing van category management zagen Varta en Albert Heijn de omzet met 18% stijgen. De oplossing was het assortiment te verkleinen zodat de klant alleen keus heeft tussen een goedkope, vaak merkloze zinkkool-batterij, de Varta High Energy alkaline in het middensegment en de Duracell Ultra M3 alkaline in het premiumsegment. Zo ziet de klant direct wat hij nodig heeft en kunnen winkels volstaan met een minimum aan promotiematerialen. Gillette, fabrikant van Duracell, pakt het anders aan en gaat uit van de voorkeur van de consument. Duracell is zo bekend en betrouwbaar dat het merk een marktaandeel van 50% heeft. Gillette vult alle schappen daarom met diverse varianten van Duracell, van goedkope tot oplaadbare batterijen.
Reacties 0