De afgelopen vijf jaar is het aantal bezoekers in veel winkelgebieden gehalveerd. Consumenten winkelen doelgerichter en vaker online. Dat blijkt uit het Koopstromenonderzoek.
I&O Research, BRO en Bureau Stedelijke Planning analyseerden gezamenlijk de verandering in het koop- en bezoekgedrag van consumenten in de Randstad en in Noord-Brabant via 186 duizend enquêtes. Hieruit komt naar voren dat grote stadscentra de dupe zijn van de daling van het aantal winkelbezoekers. In deze gebieden wordt winkelruimte vaak vervangen door horecagelegenheden.
Eén van de redenen achter de rustigere stadscentra is een verandering in het winkelgedrag. Consumenten blijken vaker doelgerichter te winkelen: men kiest eerder voor een bezoek aan een woonboulevard, retailpark of een bouwmarkt dan voor de binnenstad.
De stijging in de online bestedingen zorgt voor een grote leegloop in winkelcentra. Ook corona heeft volgens het onderzoek veel impact gehad op de dalende bezoekersaantallen. Afgezien van de sluitingen van winkels, konden grote steden niet rekenen op grote aantallen toeristen. Tot 2018 werden winkels in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht veel bezocht, hierna daalde het aantal bezoekers. Consumenten wisten Hilversum en Leiden daarentegen beter te vinden na 2018.
Olaf Busch 19 feb, 22:38
Jaap Roelevin 18 feb, 18:20
Eduard Plate 18 feb, 14:11
Henk Hofstede 18 feb, 12:59
John Eeves 18 feb, 12:52
Herman Ruyter 18 feb, 12:14
Jan Janssen 18 feb, 11:25