'Fysiek winkelen verliest terrein'

'Fysiek winkelen verliest terrein'

De afgelopen vijf jaar is het aantal bezoekers in veel winkelgebieden gehalveerd. Consumenten winkelen doelgerichter en vaker online. Dat blijkt uit het Koopstromenonderzoek.

I&O Research, BRO en Bureau Stedelijke Planning analyseerden gezamenlijk de verandering in het koop- en bezoekgedrag van consumenten in de Randstad en in Noord-Brabant via 186 duizend enquêtes. Hieruit komt naar voren dat grote stadscentra de dupe zijn van de daling van het aantal winkelbezoekers. In deze gebieden wordt winkelruimte vaak vervangen door horecagelegenheden. 

Eén van de redenen achter de rustigere stadscentra is een verandering in het winkelgedrag. Consumenten blijken vaker doelgerichter te winkelen: men kiest eerder voor een bezoek aan een woonboulevard, retailpark of een bouwmarkt dan voor de binnenstad. 

De stijging in de online bestedingen zorgt voor een grote leegloop in winkelcentra. Ook corona heeft volgens het onderzoek veel impact gehad op de dalende bezoekersaantallen. Afgezien van de sluitingen van winkels, konden grote steden niet rekenen op grote aantallen toeristen. Tot 2018 werden winkels in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht veel bezocht, hierna daalde het aantal bezoekers. Consumenten wisten Hilversum en Leiden daarentegen beter te vinden na 2018.

Reacties 7


Jan Janssen 18 feb, 10:25

Spijtig, deze ontwikkeling. Stevenen we langzaam af op Amerikaanse toestanden, met megamalls ver buiten de stad en dode, sfeerloze stadscentra?


Herman Ruyter 18 feb, 11:14

Verhuurders moeten mee bewegen met de markt en kansen bieden aan locale zelfstandigen met lage huren , authentieke winkelstraten met veel diversiteit en dagelijkse behoefte winkeltjes doen het goed


John Eeves 18 feb, 11:52

Zoals Herman al aangeeft zijn er zeker kansen voor nieuwe winkels met een eigen assortiment dat niet overal aangeboden wordt.
De winkelstraten zijn een eenheidsworst geworden met producten die zich niet onderscheiden en weinig waarde toevoegen, deze producten kunnen gemakkelijk online verkocht worden.
Daarnaast moeten de huren enorm omlaag, deze bedragen konden in de goede oude tijden worden verdiend maar dat is niet meer de realiteit.
Maak huren ook omzetafhankelijk.


Henk Hofstede 18 feb, 11:59

Het winkelgedrag is door het gemak van online veranderd, corona heeft dit versneld en online blijft nog groeien. De kwantiteit zal minderen en de kwaliteit van winkelgebieden zal omhoog moeten om consumenten te belonen om te blijven komen. Bovenstaande sluit aan bij ons consumentenonderzoek van vorig jaar over verwacht winkelgedrag na corona.
https://www.abnamro.nl/nl/zakelijk/insights/sectoren-en-trends/retail/naar-een-nieuw-normaal-in-winkelgedrag.html


Eduard Plate 18 feb, 13:11

Online groei is een gegeven. Maar in de centrum management praktijk zie je ook nieuwe winkel omgevingen opkomen. Vraagt wèl andere houding: klanten verleiden. Ook winkels hebben daarbij kansen, blijkt uit onderzoek dat we in Almelo met Saxion doen.


Jaap Roelevin 18 feb, 17:20

De grote verhuurders zijn hier een belangrijke oorzaak in. Terwijl de de bezoekersaantallen daalden en het consumentengedrag veranderde bleven zij de huren verhogen en denk maar niet dat je hierover in gesprek met ze kon gaan want ze dachten toch wel weer één of buitenlandse concern te kunnen strikken. Een verhuurder zegt wel op de lange termijn te denken maar ze hebben liever het zoveelste concern dat gewoon betaald en niet zoveel zeurt ipv een lokale ondernemer die heel zijn/haar ziel en zaligheid in die winkel stopt. Het zijn niet alleen de verhuurders, het is de overheid die qua belastingen een ongelijk speelveld gecreëerd heeft, linkse gemeenteraden die parkeren als een melkkoe zien en in de randstad een nieuw winkelpubliek die minder koopkracht heeft dan de consumenten die er 20 jaar geleden liepen. Maar met een normale huur zou de winkelstraat er een stuk gezelliger uitzien.


Olaf Busch 19 feb, 21:38

De trend naar online en doelgericht ten koste van recreatief winkelen is natuurlijk wel duidelijk. Maar een onderzoek in coronajaar 2021 zegt mij niet zoveel over de (naaste) toekomst. Het geeft geen antwoord op de vraag waar straks de ondergrens ligt waar het gaat om onderscheidend vermogen op grond van aanbod, sfeer en omvang. Dat blijft dus zoeken.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!