'Geen winkelcentrum blijft gespaard van opmars webwinkels'

'Geen winkelcentrum blijft gespaard van opmars webwinkels'

Inwoners van de Randstad gaven in 2018 gemiddeld veertien procent van hun uitgaven uit bij webwinkels. Dat blijkt uit het Randstad Koopstromenonderzoek 2018 van I&O Research en DTNP, waarvoor onder meer ruim vijftigduizend enquêtes zijn afgenomen. Twee jaar eerder lag het online aandeel nog op 11,5 procent.

Er blijft een groot verschil tussen de dagelijkse en niet-dagelijkse sector. Het online aandeel van dagelijkse boodschappen is in twee jaar tijd bijna verdubbeld van 1,6 naar 3,1 procent. Voor niet-dagelijkse producten zoals kleding en elektronica steeg de onlineverkoop van 20,6 naar 24,2 procent.

De resultaten lijken er volgens de onderzoekers opnieuw niet op te wijzen dat de verdere groei van bestedingen bij webwinkels op korte termijn zal afnemen. Dat komt mede doordat jongere consumenten relatief vaker bij webwinkels kopen en door het demografisch opschuiven van generaties de groep ‘natuurlijke internetconsumenten’ steeds groter wordt. ‘Er kan dus vanuit worden gegaan dat de bestedingen bij webwinkels vooralsnog blijven toenemen en dat fysieke winkelgebieden de komende tijd met toenemende concurrentie te maken blijven houden’, staat te lezen in het rapport.

Net als twee jaar geleden hebben middelgrote centra (tien- tot veertigduizend vierkante meter) te maken met dalende bestedingen per vierkante meter winkelvloeroppervlakte. Nieuw is volgens de onderzoekers dat ook grotere centra een daling noteren. Zowel de centra tussen de veertig- en zestigduizend als zestig- en honderdduizend vierkante meter kampten met dalende bestedingen. De grote binnensteden van Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Utrecht weten wel stand te houden, mede als gevolg van hun toeristische trekkracht.

Het rapport wijst erop dat geen enkel centrum de opmars van internet gespaard blijft. Daarbij wordt gewaarschuwd dat de afgelopen twee jaar sprake was van hoogconjunctuur en er toch meer centra onder druk zijn komen te staan. ‘Dit roept de vraag op hoe centra zich weten te houden in tijden van laagconjunctuur’.

Reacties

En verderop staat: "Winkelomzet in centrum van Amsterdam stagneert".
Alleen winkelgebieden die iets heel bijzonders weten te bieden hebben in die rol een toekomst, al is die soms bescheidener dan in het verleden. Voor de rest is het zoeken naar een nieuwe rol. Kan ook interessant zijn overigens.

Geplaatst door Olaf Busch op 31 januari 2019 om 10:49

Hier de FEITEN over het online aandeel in de retailomzet. Deze is 9% (3% dagelijks, 15% niet dagelijks). 91% van de omzet gaat naar de fysieke winkel. De resultaten van het KSO zijn aantoonbaar niet juist.

Tevens H16 van #WaaromStenenWinkelsWinnen
https://t.co/e4rZx1Av1p

Geplaatst door Hans van Tellingen op 31 januari 2019 om 12:02

https://retailtrends.nl/item/54904/het-online-aandeel-berekend-91-procent-van-de-retailomzet-is-fysiek

Geplaatst door Hans van Tellingen op 31 januari 2019 om 12:02

Als de webwinkels redelijke marges gaan hanteren, en de bezorgers (zzp er) een gezonde vergoeding krijgen, zal het online aandeel voor dagelijkse produkten niet zo hard meer groeien,de melkboer bestaat al jaren nier meer.

Geplaatst door c.t. de koning op 31 januari 2019 om 16:43

Deelnemer de Koning,
Oudste stad, 1-2-2019
Als jongste zoon van Zuivelbedrijf Sint Anna na schooltijd/weekend mee met de Melkboer, welke in de jaren zestig van de vorige eeuw zeer goed werd gewaardeerd. Waarom: In Ons Oud-Zuid met aan de voorgevel van de bungalows( Managers Grote vliegtuigfabriek, Directie sigarenfabriek Directie Vroom& Dreesman/Unilvere etc) de leveranciersboxen op heuphoogte, en het invullen van het (DE) winkelboekje van prijzen op de bestelingsregels en 1 x week/weekend af rekenen. Sociale cohesie ten top, daar menig zoon/dochter c.q. Advocatuur verhuisd naar de Randstad bj visueel contact daar nog over spreekt. DE kennis uit het verleden...toekomst
Gr

Geplaatst door L van Breukelen op 1 februari 2019 om 11:34

Laatste nieuws









RetailTrends