Mengformules kunnen wezenlijk bijdragen aan meer attractiviteit in winkelgebieden. Maar verwacht er ook weer niet te veel van, waarschuwt mixed-use strategist Tony Wijntuin.
Wijntuin zegt regelmatig geluiden te horen dat blurring de binnensteden zou kunnen redden. “Dat gaat mij veel te ver.” Het is een van de dimensies die gaat bijdragen aan meer attractiviteit, stelt hij. “Maar ik hoop niet dat er ondernemers, gemeenten of vastgoedeigenaren zijn die denken dat als blurring maar voor elkaar komt, de binnenstad gered is. Dat is absoluut wishful thinking.”
Deze week bleek uit onderzoek van Lightspeed dat consumenten sinds corona meer open staan voor mengformules. Het stimuleren van blurring is ook opgenomen in het regeerakkoord. Dat was verrassend, zegt Wijntuin. “Blijkbaar heeft men met elkaar nu wel door dat er van alles aan de hand is in retailland, en dat dit een knop is waaraan je kunt draaien om binnensteden extra aantrekkelijk te maken.”
Breekt blurring eindelijk door? Lees hier het hele gesprek met Tony Wijntuin.
Reacties 0