Retail kent succesverhalen en mislukkingen, iedere dag weer. RetailTrends licht elke vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Met deze keer: bol.com en Rituals.
Winnaar: bol.com
Voor de achtste keer kwam deze week het Retail Merkenonderzoek uit en voor de achtste keer stond bol.com met stip op één als het sterkste retailmerk van Nederland. Waar de rest van de top vijf in de lijst regelmatig wisselde, lijkt er voor de webwinkel van Ahold Delhaize geen vuiltje aan de lucht. De scherpe prijsstelling van het platform is in deze inflatietijd een belangrijke succesfactor, schrijft onderzoeker Hendrik Beerda. Daarnaast is het brede assortiment voor de online gemakskoper de primaire reden om voor deze webkampioen te kiezen. De kans dat we volgend jaar een andere nummer één hebben, is klein. Want ook in het rijtje van merken met de hoogste groeiverwachting qua merkwaarde staat bol.com bovenaan.
Verliezer: Rituals
De grootste verrassing van het Retail Merkenonderzoek is ongetwijfeld de harde val van Rituals. Vorig jaar behoorde het bedrijf...
Retail kent succesverhalen en mislukkingen, iedere dag weer. RetailTrends licht elke vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Met deze keer: bol.com en Rituals.
Winnaar: bol.com
Voor de achtste keer kwam deze week het Retail Merkenonderzoek uit en voor de achtste keer stond bol.com met stip op één als het sterkste retailmerk van Nederland. Waar de rest van de top vijf in de lijst regelmatig wisselde, lijkt er voor de webwinkel van Ahold Delhaize geen vuiltje aan de lucht. De scherpe prijsstelling van het platform is in deze inflatietijd een belangrijke succesfactor, schrijft onderzoeker Hendrik Beerda. Daarnaast is het brede assortiment voor de online gemakskoper de primaire reden om voor deze webkampioen te kiezen. De kans dat we volgend jaar een andere nummer één hebben, is klein. Want ook in het rijtje van merken met de hoogste groeiverwachting qua merkwaarde staat bol.com bovenaan.
Verliezer: Rituals
De grootste verrassing van het Retail Merkenonderzoek is ongetwijfeld de harde val van Rituals. Vorig jaar behoorde het bedrijf van Raymond Cloosterman nog tot de sterkste stijgers. Nu zakt het cosmeticamerk van de 24ste naar de 36ste plaats en is daarmee een van de sterkste dalers. Nooit eerder kwam zo'n groot verschil in één jaar tijd voor. Voor de onderzoekers zelfs reden om in de data te kijken of er niet iets verkeerd was gegaan. Dat bleek niet zo, zegt Beerda. De grote omslag is volgens hem verklaarbaar. "Vorig jaar had Rituals de uitstraling van de koning die in coronatijd een paleis opent met House of Rituals." Die reuring zorgde voor een flinke boost. "Daarna is het stil gevallen rondom Rituals." De Moonsisters-rel speelde volgens hem geen grote rol.