Winstgevend HEMA schrapt tientallen banen op hoofdkantoor

Winstgevend HEMA schrapt tientallen banen op hoofdkantoor

HEMA voert een reorganisatie door op het hoofdkantoor in Amsterdam. Het is de tweede ingreep in drie jaar tijd bij de warenhuisketen, die wel weer winstgevend is.

Ongeveer honderd banen op een totaal van 650 personeelsleden worden gereorganiseerd, meldt het FD. Tussen de dertig en veertig banen verdwijnen. Andere werknemers worden overgeplaatst naar een andere afdeling of krijgen een andere functie.

Er zijn onder andere minder mensen nodig omdat HEMA zich heeft teruggetrokken uit Spanje en het Verenigd Koninkrijk. Ook verdwijnen er managementlagen. Ceo Saskia Egas Reparaz, die sinds 1 juni vorig jaar de leiding heeft, wil voorkomen dat managers kleine groepjes collega's aansturen en vooral druk zijn met aan elkaar rapporteren.

Bescheiden winst
HEMA boekte vorig jaar onder de nieuwe eigenaren Parcom en Jumbo-familie Van Eerd een winst van 1,3 miljoen euro. In 2020 ging er nog een verlies van bijna 200 miljoen euro de boeken in. De vergelijkbare omzet steeg met 5,5 procent naar 1,2 miljard euro.

"Kleine lichtpuntjes", zegt Egas Reparaz tegen het FD. "Maar als ik heel reëel ben, is er gewoon nog heel veel te doen. We zijn met een verandering bezig die jaren kost." Egas Reparaz wil onder meer het assortiment inkrimpen en mikt op kwalitatief betere spullen.

 

Reacties 6


Anton Drechtman 7 jun, 10:39

Wat zo jammer is aan dit verhaal is dat een ieder het gewoon slikt als 'koek'.

Na de pandemie heeft HEMA in Q1 haar laatste ondersteuning ontvangen van de staat der Nederlanden. Doel van deze steun was om bedrijven zoals HEMA te ondersteunen en banenverlies te voorkomen. Deze CEO speelt de kaart van 'vernieuwing & afslanken' terwijl het gewoonweg gaat om 'rendement'. Nu steun wegvalt ontsla je Peter die al 40 jaar voor HEMA werkt in de postkamer ( nu blijven alle pakketjes liggen). Of stuur je de hele interne facilitaire dienst weg met een totaal dienstverband van 200 jaar HEMA terwijl je de week opvolgend wel een regiodag organiseert waar nu andere mensen moeten inspringen. En zo zijn er bijna 40 ! schrijnende verhalen te benoemen van medewerkers die 10-20-30 of zelfs 40 jaar hun leven hebben gegeven voor HEMA.

Nu denkt u vast wat een frustratie.. Maar Saskia ( C.E.O) heeft nu +/- 1,5mln aan salariskosten bespaard. Gelijktijdig huren wij wel een interimmer in om het facilitaire proces in kaart te brengen en aanbevelingen te doen hoe dit anders kan/moet. Vergeet dan ook niet vermelden dat mevrouw Saskia de directievleugel voor bijna 500K heeft laten verbouwen omdat ze graag uit een de ivoren toren regeert en tel dan ook nog even de investering op van 2 pilot winkels waar LA PLACE naar binnen zal worden gefietst ( kosten 2 mln) en we snappen dat deze sanering puur en alleen te maken heeft met het feit dat Saskia op zoek moet naar geld binnen de eigen organisatie.

Als jaren volg ik private Equity en nog nooit is dit niet ten koste gegaan van de medewerkers op de vloer.

Als je 'echt' een leider bent dan steek je jouw middelvinger op naar de investeerders en zeg je 'luister' ik sta voor mijn mensen en het DNA van dit bedrijf... Alle medewerkers die al 25 jaar voor ons werken geef ik een bonus i.p.v. een oprotpremie en wij maken HEMA weer echt Amsterdams.

Stop maar met het benoemen van de G van GEZELLIG in je visie/missie en voeg hier G van Graaien aan toe...

PS: Ook wil ik even delen dat de overige directieleden ook slapjanussen zijn want als je echt van je mensen houdt en HEMA groot wil maken dan had je dit echt voorkomen.

Zorg nou maar eens een keer dat je de winkels vol legt met spullen ( o.a. handdoeken/theedoeken altijd tekort) en breng meer innovatie in je restaurants om traffic te verhogen ( betere kwaliteit van koffie / echte barista) en voeg gewoon in de B,C,D winkels JUMBO foodartikelen toe.. maar dan wel met een HEMA logo..

Het is niet zo moeilijk Sas....

En oh ja... Zoek gewoon wat meer contact met de mensen in de winkels. . Die verdienen namelijk jouw salaris.


Franka Bouwmeester 16 mei, 14:38

Bij Neckermann/Thomas Cook was er ook een oude kern met priviliges. Gesteund door de OR. Die gezamenlijk werkelijk elke verandering tegen hielden. Met het bekende resultaat als gevolg.


Henk Bakker 16 mei, 10:32

Dit is de goede weg, betere kwaliteit voor een redelijke prijs. Onder de buitenlandse eigenaren ging het bergafwaards. De prijzen gingen omhoog en de kwaliteit naar beneden. Wens alle mensen die bij de Hema werken veel succes.


A Emper 14 mei, 20:25

Is te hopen dat ze de overbetaalde oude kern met allerlei privileges aanpakken en niet de groep mensen die de afgelopen jaren met bloed zweet en tranen de boel draaiende heeft gehouden. Er is overigens niets mis met kleinere specialistische groepjes. Maar het klopt dat de interne processen en overlegstructuren niet meer tot slagvaardig handelen leidden.
Leer van V&D: daar zorgde een harde kern van “ervaren” medewerkers voor veel tegenwerking. Dit samen met allerlei dure interimmers zorgde voor een niet slagvaardig team. Filialen en Klanten waren de dupe.


Ruud Poort 13 mei, 22:50

Jumbo is niet mijn winkel te arogant vind ik dat is mijnening


H Jansen 13 mei, 18:02

Zo ging het ook bij Vroom&Dreesman!

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!