Winstgevend HEMA schrapt tientallen banen op hoofdkantoor

HEMA voert een reorganisatie door op het hoofdkantoor in Amsterdam. Het is de tweede ingreep in drie jaar tijd bij de warenhuisketen, die wel weer winstgevend is.

Ongeveer honderd banen op een totaal van 650 personeelsleden worden gereorganiseerd, meldt het FD. Tussen de dertig en veertig banen verdwijnen. Andere werknemers worden overgeplaatst naar een andere afdeling of krijgen een andere functie.

Er zijn onder andere minder mensen nodig omdat HEMA zich heeft teruggetrokken uit Spanje en het Verenigd Koninkrijk. Ook verdwijnen er managementlagen. Ceo Saskia Egas Reparaz, die sinds 1 juni vorig jaar de leiding heeft, wil voorkomen dat managers kleine groepjes collega's aansturen en vooral druk zijn met aan elkaar rapporteren.

Bescheiden winst
HEMA boekte vorig jaar onder de nieuwe eigenaren Parcom en Jumbo-familie Van Eerd een winst van 1,3 miljoen euro. In 2020 ging er nog een verlies van bijna 200 miljoen euro de boeken in. De vergelijkbare omzet steeg met 5,5 procent naar 1,2 miljard euro.

"Kleine lichtpuntjes", zegt Egas Reparaz tegen het FD. "Maar als ik heel reëel ben, is er gewoon nog heel veel te doen. We zijn met een verandering bezig die jaren kost." Egas Reparaz wil onder meer het assortiment inkrimpen en mikt op kwalitatief betere spullen.

 

Reacties 5


H Jansen 13 mei, 16:02

Zo ging het ook bij Vroom&Dreesman!


Ruud Poort 13 mei, 20:50

Jumbo is niet mijn winkel te arogant vind ik dat is mijnening


A Emper 14 mei, 18:25

Is te hopen dat ze de overbetaalde oude kern met allerlei privileges aanpakken en niet de groep mensen die de afgelopen jaren met bloed zweet en tranen de boel draaiende heeft gehouden. Er is overigens niets mis met kleinere specialistische groepjes. Maar het klopt dat de interne processen en overlegstructuren niet meer tot slagvaardig handelen leidden.
Leer van V&D: daar zorgde een harde kern van “ervaren” medewerkers voor veel tegenwerking. Dit samen met allerlei dure interimmers zorgde voor een niet slagvaardig team. Filialen en Klanten waren de dupe.


Henk Bakker 16 mei, 08:32

Dit is de goede weg, betere kwaliteit voor een redelijke prijs. Onder de buitenlandse eigenaren ging het bergafwaards. De prijzen gingen omhoog en de kwaliteit naar beneden. Wens alle mensen die bij de Hema werken veel succes.


Franka Bouwmeester 16 mei, 12:38

Bij Neckermann/Thomas Cook was er ook een oude kern met priviliges. Gesteund door de OR. Die gezamenlijk werkelijk elke verandering tegen hielden. Met het bekende resultaat als gevolg.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!