Met de groei van m-commerce schieten ook apps als paddenstoelen uit de grond. Retailers houden het vaak niet bij één mobiele applicatie, terwijl niet-retailers toepassingen introduceren die niet zouden misstaan bij grote winkelketens. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week apps van IKEA, Amazon en Snapchat.
IKEA
Zelfscankassa's: bij de supermarkt kijken we er allang niet gek meer van op. Sinds een tijdje experimenteert ook IKEA ermee. In Duitsland is de woonwinkelreus zelfs al toe aan grootschalige uitrol: de shop & go-app is daar nu in alle 54 winkels te gebruiken. Klanten kunnen producten zelf scannen via de app van IKEA en afrekenen bij een expresskassa, zodat ze de lange wachtrijen vermijden. "Shop & go is een perfect voorbeeld van hoe digitale oplossingen stationair winkelen aangenamer kunnen maken”, aldus chief digital officer Jeremy Drury van IKEA Duitsland. Deze zomer moet de functionaliteit ook in Nederland breed beschikbaar worden.
Met de groei van m-commerce schieten ook apps als paddenstoelen uit de grond. Retailers houden het vaak niet bij één mobiele applicatie, terwijl niet-retailers toepassingen introduceren die niet zouden misstaan bij grote winkelketens. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week apps van IKEA, Amazon en Snapchat.
IKEA
Zelfscankassa's: bij de supermarkt kijken we er allang niet gek meer van op. Sinds een tijdje experimenteert ook IKEA ermee. In Duitsland is de woonwinkelreus zelfs al toe aan grootschalige uitrol: de shop & go-app is daar nu in alle 54 winkels te gebruiken. Klanten kunnen producten zelf scannen via de app van IKEA en afrekenen bij een expresskassa, zodat ze de lange wachtrijen vermijden. "Shop & go is een perfect voorbeeld van hoe digitale oplossingen stationair winkelen aangenamer kunnen maken”, aldus chief digital officer Jeremy Drury van IKEA Duitsland. Deze zomer moet de functionaliteit ook in Nederland breed beschikbaar worden.
Amazon
Amazon heeft vorige week zijn eerste fysieke modewinkel geopend. Amazon Style is gevestigd in het grote winkelcentrum The Americana at Brand in Glendale, Los Angeles. En Amazon zou Amazon niet zijn als daar niet allerlei technische snufjes in verstopt zaten. Zo kunnen klanten via de Amazon Shopping-app QR-codes scannen, waardoor ze meer informatie krijgen over onder meer maten, kleuren en klantbeoordelingen. Met een druk op de knop kunnen ze het item naar de paskamer laten brengen of direct naar de kassa laten komen. Het aanbod bestaat uit kleding, schoenen en accessoires. Bekende merken die worden aangeboden zijn onder meer Tommy Hilfiger, Levi's, Lacoste, Calvin Klein en Champion.
Snapchat
De populaire social media-app Snapchat zet opnieuw een stapje in de groeiende wereld van social commerce. Volgens het bedrijf zien de gebruikers Snapchat als de nummer één plek om mooie shopmomenten te delen. Daar speelt de app nu op in via een samenwerking met eBay. Vanuit de eBay-app kunnen gebruikers met één tik op de share-knop de camera binnen Snapchat openen, om zo hun vondst te delen. Van daaruit kunnen ze een originele Snap creëren met het product. Wie de Snap ziet en net zo enthousiast is als de verzender, wordt met één tik doorverwezen naar eBay.