Met de groei van m-commerce schieten ook apps als paddenstoelen uit de grond. Retailers houden het vaak niet bij één mobiele applicatie, terwijl niet-retailers toepassingen introduceren die niet zouden misstaan bij grote winkelketens. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week apps van Tiktok, Snapchat en Instagram.
TikTok
TikTok is flink aan het experimenteren. Waar het socialmediaplatform vorige maand nog zijn eerste voorzichtige stappen zette op het gebied van augmented reality, is het nu aangekomen bij de volgende stop: gamification. Op dit moment test TikTok het spelelement binnen live shopping. In de praktijk betekent dit dat gebruikers worden aangemoedigd om bepaalde 'taken' uit te voeren, zoals het bekijken van een video, het instellen van een herinnering voor een livevideo of het volgen van een TikTok live-host. Met genoeg punten kunnen gebruikers deelnemen aan games, waar ze vervolgens al spelend korting kunnen verdienen.
Met de groei van m-commerce schieten ook apps als paddenstoelen uit de grond. Retailers houden het vaak niet bij één mobiele applicatie, terwijl niet-retailers toepassingen introduceren die niet zouden misstaan bij grote winkelketens. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week apps van Tiktok, Snapchat en Instagram.
TikTok
TikTok is flink aan het experimenteren. Waar het socialmediaplatform vorige maand nog zijn eerste voorzichtige stappen zette op het gebied van augmented reality, is het nu aangekomen bij de volgende stop: gamification. Op dit moment test TikTok het spelelement binnen live shopping. In de praktijk betekent dit dat gebruikers worden aangemoedigd om bepaalde 'taken' uit te voeren, zoals het bekijken van een video, het instellen van een herinnering voor een livevideo of het volgen van een TikTok live-host. Met genoeg punten kunnen gebruikers deelnemen aan games, waar ze vervolgens al spelend korting kunnen verdienen.
Snapchat
De digitale en de fysieke wereld worden opnieuw met elkaar gecombineerd. Deze keer door een fashionsamenwerking: in een AR-tentoonstelling in het Centre d'art La Malmaison in Cannes hebben Vogue en Snapchat de handen ineengeslagen. Fysieke, Franse modeontwerpen worden in een nieuw jasje gestoken door aangepaste lenzen van Snapchat’s try on-filters. Ontwerpen van zeven toonaangevende modemerken, waaronder Balenciaga, Dior, Gucci en Versace, kunnen door bezoekers worden omgetoverd tot nieuwe ontwerpen.
Instagram
Retailers die producten verkopen waar een minimumleeftijd aan vastzit, kunnen nu ter inspiratie kijken naar Instagram. Het socialmediaplatform is een samenwerking aangegaan met techbedrijf Yoti. In deze proef zet Instagram Yoti’s technologie in om de leeftijd van een gebruiker vast te stellen, en (eventueel expliciete) inhoud beter te kunnen afschermen. Naast het uploaden van een digitale versie van een identiteitsbewijs, kunnen Amerikaanse appgebruikers nu vrienden vragen hun leeftijd te bevestigen of een video opnemen.
Yoti en Instagram verwachten een vlucht in het gebruik van het digitale identiteitsbewijs: deze manier van legitimatie is onlangs goedgekeurd door de Amerikaanse overheid. Binnenkort is men hier niet meer verplicht een fysieke pas op zak te hebben.