Kabinet wil in 2024 btw-loos groente en fruit

Kabinet wil in 2024 btw-loos groente en fruit

Het kabinet wil gezond consumentengedrag verder stimuleren en is van plan de btw op groente en fruit in 2024 terug te brengen tot nul procent. Daarvoor moet wel eerst de definitie van groente en fruit worden onderzocht. 

Dat staat in een brief aan de Tweede Kamer, afkomstig van de staatssecretarissen van Volksgezondheid (Maarten van Ooijen) en Fiscaliteit (Marnix van Rij). Met het veranderen van de voedingsprijzen moet het consumenten eenvoudiger worden gemaakt om gezondere keuzes te maken, zoals staat benoemd in het Preventieakkoord uit 2018.

Voor het verlagen van de btw moet het kabinet eerst hebben vastgesteld wat de definitie is van groente en fruit. Een puzzel: volgens de staatssecretarissen zijn er vele varianten van groente en fruit(producten) verkrijgbaar in de supermarkt, die in meer of mindere mate gezond zijn. 

Het vaststellen van de definitie van groente en fruit moet begin 2023 zijn afgerond, waarvoor de overheid een bureau in de arm heeft genomen. Onbewerkte verse (en diepvries) groente en fruit, waar geen zout of suiker aan is toegevoegd, behoort vanzelfsprekend tot de gezonde categorie. Bewerkte groente en fruit, waar ook niets aan is toegevoegd, kunnen daar ook onder vallen. 
 

Reacties 2


Otto Haarlem 6 jul, 10:46

Pffff, hier wordt al jaren over "nagedacht"....Zullen we gewoon eens beginnen met het BTW vrij maken van een krop sla en de spruitjes? Dan kan "het bureau" vervolgens gaan starten met het leggen van de puzzel. Niet te snel natuurlijk, want uurtje factuurtje.


Bert Ysfogel 6 jul, 16:00

Dit zal een "enorme" stimulans zijn om gezond te gaan eten. Een appel of banaan wel 5 cent goedkoper en een potje worteltjes zelfs wel 10 cent.De fabrikanten van bier,chips, snoep etc kunnen wel inpakken en moeten rekenen op een gigantische terugval.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!