Retail kent succesverhalen en mislukkingen, iedere dag weer. RetailTrends licht elke vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Met deze keer: Action en TOM.
Winnaar: Action
Action blijft groeien. Zo zou je bijna elk bericht over de financiële resultaten van de Nederlandse discounter kunnen beginnen. Het is dan ook indrukwekkend wat Action laat zien, kwartaal na kwartaal. Ook de afgelopen maanden steeg zowel de omzet als de brutobedrijfswinst, meldt de Britse eigenaar 3i. De omzet kwam op ruim twee miljard euro uit. Dat was 70 procent meer dan in dezelfde periode in 2019, het laatste jaar voor de coronacrisis. De brutobedrijfswinst (ebitda) bedroeg 263 miljoen euro, 115 procent meer dan in 2019. De groei zal voor een groot deel te danken zijn aan de nieuwe winkels die Action opende. Sinds begin dit jaar kwamen er 87 bij.
Verliezer: TOM
Over groeien gesproken. TOM begon in 2005 als een kleine fietsenwinkel in Tilburg en groeide uit tot een bedrijf met veertien webshops en zo'n zeshonderd medewerkers. Eind 2020, midden in de coronacrisis,...
Retail kent succesverhalen en mislukkingen, iedere dag weer. RetailTrends licht elke vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Met deze keer: Action en TOM.
Winnaar: Action
Action blijft groeien. Zo zou je bijna elk bericht over de financiële resultaten van de Nederlandse discounter kunnen beginnen. Het is dan ook indrukwekkend wat Action laat zien, kwartaal na kwartaal. Ook de afgelopen maanden steeg zowel de omzet als de brutobedrijfswinst, meldt de Britse eigenaar 3i. De omzet kwam op ruim twee miljard euro uit. Dat was 70 procent meer dan in dezelfde periode in 2019, het laatste jaar voor de coronacrisis. De brutobedrijfswinst (ebitda) bedroeg 263 miljoen euro, 115 procent meer dan in 2019. De groei zal voor een groot deel te danken zijn aan de nieuwe winkels die Action opende. Sinds begin dit jaar kwamen er 87 bij.
Verliezer: TOM
Over groeien gesproken. TOM begon in 2005 als een kleine fietsenwinkel in Tilburg en groeide uit tot een bedrijf met veertien webshops en zo'n zeshonderd medewerkers. Eind 2020, midden in de coronacrisis, haalde het nog 12,5 miljoen euro groeikapitaal op. Maar diezelfde coronacrisis deed het bedrijf de das om, meldt oprichter en ceo Tom te Riele. Zo schommelde de vraag naar producten voortdurend en stokte de aanvoer uit China en India doordat fabrieken daar stil lagen. TOM kondigde een reorganisatie aan, waarbij onder meer van honderd uitzendkrachten en zeventig vaste krachten afscheid werd genomen. De focus zou komen te liggen op de hardlopers in het assortiment met een betere marge. Maar het lukte niet om tot een akkoord te komen met de schuldeisers, bleek deze week. Er zat daarom niets anders op dan het faillissement aan te vragen, meldt Te Riele. Hij is positief over een doorstart.