Onlinesupermarkt Manaw, die eind vorige maand failliet ging, maakt hoogstwaarschijnlijk geen doorstart. Dat meldt curator Jonathan van Ee aan RetailTrends.
Zo'n doorstart zou eigenlijk al in de eerste twee weken na het faillissement moeten zijn geregeld, zegt Van Ee. "Er hebben zich geen partijen gemeld die serieuze interesse hadden. Dat is ook te begrijpen. Het is een vluchtige markt. Als klanten een week niet kunnen bestellen bij hun favoriete bezorgservice, dan lopen ze weg. Daar komt bij dat het aantal bestellingen al langere tijd op een laag pitje leek te staan."
Manaw, met producten uit diverse wereldkeukens, was actief in de Randstad. Het bedrijf begon in de zomer van vorig jaar in Amsterdam en Zaandam. Later kwamen er tientallen plaatsen bij, waaronder Volendam, Monnickendam, Beverwijk, Amstelveen en Hoofddorp. Oprichter en eigenaar Talha Ulucay kondigde in april aan dat Manaw ook in Den Haag en Rotterdam ging bezorgen. "Voor zover ik heb begrepen waren ze daar nog niet begonnen."
Oorzaak faillissement
De curator doet nog onderzoek naar de oorzaak van het faillissement. Eind deze maand verschijnt het eerste faillissementsverslag. Van Ee wil daar niet op vooruitlopen. Het faillissement is aangevraagd door het bedrijf waar Manaw 41 bezorgbusjes leasede. "Het gaat om Fiat Doblo's. Die zijn vóór het faillissement ingeleverd, maar er stonden nog leasetermijnen open." Volgens Van Ee had het bedrijf al langere tijd betalingsproblemen.
Op het moment van het faillissement werkten er zeven vaste krachten op het kantoor in Amsterdam. Het bedrijf maakte verspreid over de periode tot aan het faillissement gebruik van in totaal zo'n honderd oproepkrachten, vooral voor de bezorging.
Soraya Meijers 2 mrt, 18:49
Jk Kolff 26 okt, 16:28