Met de groei van m-commerce schieten ook apps als paddenstoelen uit de grond. Retailers houden het vaak niet bij één mobiele applicatie, terwijl niet-retailers toepassingen introduceren die niet zouden misstaan bij grote winkelketens. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week apps van Amazon, Klarna en Shopify.
Amazon
'Beter geïnformeerde koopbeslissingen', daar is het Amazon naar eigen zeggen om te doen met zijn nieuwe tool om virtueel zonnebrillen te passen. De e-commercegigant werkt hiervoor in Europa samen met merken als Lacoste, Hawkers, Tommy Hilfiger en Polaroid. Gebruikers kunnen in Amazons app een zonnebril van een deelnemend merk uitkiezen en op 'virtual try on' klikken. Via de camera op hun smartphone kunnen ze vervolgens zien hoe de bril staat, vanuit allerlei verschillende hoeken. Momenteel kunnen 1500 zonnebrillen worden uitgeprobeerd. Amazon wil later ook andere categorieën toevoegen, zoals schoenen.
Met de groei van m-commerce schieten ook apps als paddenstoelen uit de grond. Retailers houden het vaak niet bij één mobiele applicatie, terwijl niet-retailers toepassingen introduceren die niet zouden misstaan bij grote winkelketens. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week apps van Amazon, Klarna en Shopify.
Amazon
'Beter geïnformeerde koopbeslissingen', daar is het Amazon naar eigen zeggen om te doen met zijn nieuwe tool om virtueel zonnebrillen te passen. De e-commercegigant werkt hiervoor in Europa samen met merken als Lacoste, Hawkers, Tommy Hilfiger en Polaroid. Gebruikers kunnen in Amazons app een zonnebril van een deelnemend merk uitkiezen en op 'virtual try on' klikken. Via de camera op hun smartphone kunnen ze vervolgens zien hoe de bril staat, vanuit allerlei verschillende hoeken. Momenteel kunnen 1500 zonnebrillen worden uitgeprobeerd. Amazon wil later ook andere categorieën toevoegen, zoals schoenen.
Klarna
Online betalen, het kan op tientallen manieren. Afhankelijk van waar je bestelt krijg je te maken met de betaalmethodes van die specifieke webshop of platform. Een totaaloverzicht van je online bestelgeschiedenis krijgen is daardoor nog niet zo makkelijk. Achterafbetaalspecialist Klarna brengt daar nu verandering in. De Zweedse betaalprovider komt met een tool waardoor gebruikers wél hun volledige online aankoophistorie kunnen zien, ook van producten die ze niet via Klarna hebben betaald. Om de functie te gebruiken moeten shoppers hun e-mailadres koppelen aan de Klarna-app. Daarna kunnen de online bestelbevestigingen die klanten op dat e-mailadres ontvangen worden geïmporteerd in de app en geconverteerd tot een overzicht van relevante bestelinformatie, zoals productdetails, verzendstatus en locatie van een pakket.
Shopify
E-commerceplatform Shopify heeft een nieuwe functie gelanceerd om contentcreators aan meer omzet te helpen: Shopify Collabs. Influencers kunnen daardoor makkelijker in contact komen met merken. Nadat je als contentmaker een account hebt aangemaakt bij Collabs, kun je door het aanbod van aangesloten verkopers zoeken en filteren op merken die aansluiten bij jouw publiek. Heb je een aantal interessante partijen gevonden, dan kun je met ze samenwerken door een selectie van hun producten te delen in een lijstje op social media. Als iemand via die weg iets koopt, krijgt de influencer een commissie. Voor de merken is het een manier om een nieuw, bijvoorbeeld jonger publiek te bereiken.