Winnaar/verliezer van de week: Aldi/Lidl en Crisp

Winnaar/verliezer van de week: Aldi/Lidl en Crisp

Retail kent succesverhalen en mislukkingen, iedere dag weer. RetailTrends licht elke vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Met deze keer: Aldi/Lidl en Crisp.
 

Winnaar: Aldi/Lidl

Consumenten letten extra op de centjes en daar profiteren Aldi en Lidl van. Het gezamenlijke marktaandeel van de discounters was in jaren niet zo groot. Ze hebben nu samen 16,3 procent van de markt in handen, blijkt uit cijfers van onderzoeker IRI. Sinds de metingen van IRI in 2010 begonnen, was hun gezamenlijke marktaandeel alleen in 2018 net iets hoger: 16,4 procent.  Supermarktdeskundige Sebastiaan Schreijen van de Rabobank verwacht dat Aldi en Lidl de komende maanden marktaandeel blijven winnen, vooral als gevolg van de hoge energieprijzen.

Verliezer: Crisp

Crisp moet als online supermarkt verplicht deelnemen aan het pensioenfonds voor het levensmiddelenbedrijf. Dat heeft de rechter bepaald in een zaak die was aangespannen door het bedrijfstakpensioenfonds Bpf. De websuper heeft zich ten onrechte niet bij dat fonds aangesloten. Crisp is in 2018 opgericht en valt volgens de rechter...

Retail kent succesverhalen en mislukkingen, iedere dag weer. RetailTrends licht elke vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Met deze keer: Aldi/Lidl en Crisp.
 

Winnaar: Aldi/Lidl

Consumenten letten extra op de centjes en daar profiteren Aldi en Lidl van. Het gezamenlijke marktaandeel van de discounters was in jaren niet zo groot. Ze hebben nu samen 16,3 procent van de markt in handen, blijkt uit cijfers van onderzoeker IRI. Sinds de metingen van IRI in 2010 begonnen, was hun gezamenlijke marktaandeel alleen in 2018 net iets hoger: 16,4 procent.  Supermarktdeskundige Sebastiaan Schreijen van de Rabobank verwacht dat Aldi en Lidl de komende maanden marktaandeel blijven winnen, vooral als gevolg van de hoge energieprijzen.

Verliezer: Crisp

Crisp moet als online supermarkt verplicht deelnemen aan het pensioenfonds voor het levensmiddelenbedrijf. Dat heeft de rechter bepaald in een zaak die was aangespannen door het bedrijfstakpensioenfonds Bpf. De websuper heeft zich ten onrechte niet bij dat fonds aangesloten. Crisp is in 2018 opgericht en valt volgens de rechter sindsdien onder de regeling. Het moet daarom alsnog 106.247 euro aan opgelegde premienota's betalen. De rente komt daar nog bij.

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!