Vintage kleding in winkels waarvan de ramen zijn beklad met graffiti, imponerende malls van vier verdiepingen hoog, volgepropte winkels met boeken over de meest uiteenlopende onderwerpen. Wie denkt dat Berlijn alleen retailinspiratie levert in winkels van über-Duitse en bekendere namen als Kaufhaus Des Westens, wordt verrast. Ook duurzamere initiatieven vallen op. Nog steeds op z’n Duits: sober, zonder poespas.
Veja
Alsof het kunstwerken zijn, zo worden de schoenen uitgestald op de rauwe blokken die zo uit de bergen lijken te zijn geïmporteerd. En, zoals je misschien meer verwacht van luxemerken, geen prijskaartjes. Op de pui staat groot afgebeeld: ‘The most sustainable sneakers are the ones you already have.’
Sneakers worden ter plekke gerepareerd of schoongemaakt
Naast de winkel in Berlijn heeft het...
Vintage kleding in winkels waarvan de ramen zijn beklad met graffiti, imponerende malls van vier verdiepingen hoog, volgepropte winkels met boeken over de meest uiteenlopende onderwerpen. Wie denkt dat Berlijn alleen retailinspiratie levert in winkels van über-Duitse en bekendere namen als Kaufhaus Des Westens, wordt verrast. Ook duurzamere initiatieven vallen op. Nog steeds op z’n Duits: sober, zonder poespas.
Veja
Alsof het kunstwerken zijn, zo worden de schoenen uitgestald op de rauwe blokken die zo uit de bergen lijken te zijn geïmporteerd. En, zoals je misschien meer verwacht van luxemerken, geen prijskaartjes. Op de pui staat groot afgebeeld: ‘The most sustainable sneakers are the ones you already have.’
Sneakers worden ter plekke gerepareerd of schoongemaakt
Naast de winkel in Berlijn heeft het sneakermerk vestigingen in New York, Parijs en Bordeaux.Transparantie over de productiemethoden en materialen staat bij Veja (Portugees voor 'zien') centraal.
Ecoalf
Maakt producten van gebruikte visnetten en lege flessen die lastig te recyclen zijn. Een diepe winkel met, geheel volgens de stijl waar Berlijn zo bekend om is, industriële betontinten. Achter in de winkel zie je veel groen terugkomen van het duurzame merk. Zo ook achter de paspoppen, waarop truien en jassen voor het winterseizoen zijn uitgestald. Met tientallen planten is er een bush-bush geïmiteerd. Anders dan je zou verwachten, zijn de planten niet van het meest ecologische materiaal dat fotosynthese nodig heeft, maar van plastic. Hopelijk wel de ecologische variant.
Vier jaar na oprichting van Ecoalf was het eerste item van gerecycled materiaal een feit
In 2050 zit er meer plastic dan vis in de oceanen als er niets verandert, aldus Ecoalf. Vissers leveren het plastic in dat zij in hun netten aantreffen, waarna Ecoalf er garen en vervolgens kleding van maakt.
Rapha
Laat het bouwen van een community maar aan wielerketen Rapha over: hier kunnen koffiedrinkende fietsfanaten hun hart ophalen. In de winkel kun je als lid voor veertig euro een fiets huren om de stad mee te verkennen. Vanaf de straat is het dan ook niet te missen. Het komt geregeld voor dat er iemand voor de winkel - met de helm nog op zijn hoofd en clickschoenen nog aan zijn voeten - zit te genieten van een overvolle café latte. In Berlijn kan dat.
Kapotte producten worden gratis opgelapt met de reparatieservice
Naast productverkoop vinden hier events en workshops plaats die toegankelijk zijn voor members.
Rapha heeft meer dan twintigduizend leden die geregeld samenkomen in een clubhuis.
Pick & Weight
Een vintagewinkel pur sang, zoals je die verwacht in de Duitse hoofdstad. Met te weinig vierkante meters voor de vele leren tasjes, op kleur georganiseerde jassen, versleten spijkerbroeken en kleurige jurken. Opvallend: in deze winkel betaal je niet per item, maar per kilo.
Elke maand komt er twintig ton aan vintage kleding binnen in de Pick & Weight-winkels
Pick & Weight laat ook 'nieuwe' items maken uit tweedehands kleding.
Shoppers kunnen hun items wegen op een van de weegschalen in de winkel. De kiloprijzen liggen tussen de 25 en 95 euro. Accessoires als riemen hebben een vaste prijs.
Patagonia
Op een display van verweerd hout is een plek ingericht voor de activiteit waarmee het allemaal begon: de klimsport. Het iconische flanellen shirt met blokmotief is alom vertegenwoordigd, met op de achtergrond kleurige platen van mensen die bomen en bergen bedwingen.
Patagonia is sinds zijn geboorte in 1973 door- drenkt met activisme
Het outdoormerk kwam onlangs in het nieuws toen de oprichter het bedrijf doneerde aan een trust en een non-profitorganisatie. Alle winst die niet in het merk wordt gestoken, gaat naar klimaatactiviteiten.
Het merk zoekt graag de lokale verbinding. Een Berlijnse illustrator voorziet Patagonia's etalage van een stadsplattegrond, uiteraard met kenmerkende herkenningspunten als de Brandenburger Tor.