De metaverse is de nieuwe goudmijn voor retailmerken. Consumenten verwachten er echter méér van hun favoriete merken. Voor hen is het een digitale wereld met ruimte voor activisme, gelijkheid, inclusie en verbetering van mens en planeet. Dit is hoe onder meer Adidas, Guerlain en Coca-Cola dat vormgeven.

 

Datde eerste contouren van de metaverse pas worden geschetst drukt de hooggespannen verwachtingen niet. Nike, H&M, Selfridges, Benetton en Zara: het is een willekeurige greep uit de retailmerken die investeren in de nieuwe digitale omgeving. Hun fans kunnen er onder meer speciale collecties aanschaffen, games spelen, kunstwerken bekijken en QR-codes verzamelen die in te wisselen zijn in fysieke winkels. 


Hoe aantrekkelijk en innovatief die eerste stappen ook zijn, ze doen nog geen recht aan de mogelijkheden van het metaversum. Consumenten zien het digitale universum namelijk als een aanjager van positieve verandering. De metaverse kan volgens hen een rol gaan spelen in het oplossen van maatschappelijke issues, voorziet consultancyfirma The Future Laboratory in The betterverse report 2022. Het bureau verwijst naar een onderzoek van The National Research Group, waaruit blijkt dat 57 procent van de consumenten gelooft dat de metaverse een...