Kleine kans dat je Shein niet kent. De webshop is immens populair onder tienermeiden en werd bij een breder publiek bekend – of berucht – na een documentaire over zijn kledingfabrieken. Eigenlijk is Shein geen fashionretailer maar een techbedrijf, waarbij de goedkope kleding de data vormt en elke productiestap wordt gemonitord in een intern systeem. Controle boven alles.

 

Het kost je maar een paar minuten om overprikkeld te raken op shein.com. Navigeren op de webshop voelt als slalommen op een Olympisch tracé, waarbij de kortingscoupons de niet te ontwijken paaltjes zijn. ‘Gratis retour, 45 dagen bedenktijd’. ‘Gratis standaard levering boven de €9 + Gratis geschenk bij bestellingen vanaf €39’, beloven de snel roulerende banners. De ‘hier-moetje-zijn-voor-de-beste-deals-belofte’ gaat maar door. Twintig procent korting op je eerste aankoop via de app, gratis verzending en achttien procent extra korting voor nieuwe klanten, vijftien procent korting als je een account maakt. Ook het assortiment is overweldigend. De Chinese e-commercespeler biedt kleding, schoenen, lingerie, tassen, make-up, sportkleding, beddengoed, kraankoppen, deurmatten, tuindecoratie, stickers voor het toiletdeksel – tja, wat eigenlijk...