De vraag naar fastfashion bereikt wereldwijd ongekende hoogten. Tegen 2030 zal de sector meer dan tweehonderd miljard dollar waard zijn. Belangrijke ontwikkelingen zijn virtual en augmented reality, blockchaintechnologie, kunstmatige intelligentie bij het ontwerpen van kleding, het internet-of things, nieuwe eigendomsmodellen, 3D-printen en de vraag naar kunstmatige vezels. Alle spelers zijn hiermee bezig. Dwars daar doorheen loopt het hardnekkige duurzaamheidsvraagstuk, wat ook een kans is.

 

Een rapport van Fashion for Good, in samenwerking met de Nederlandse stichting Circle Economy, heeft aangetoond dat het recyclen van kleding kan worden opgeschaald. Mooie aanbevelingen, maar besef dat slechts één procent van het textiel op aarde in een recycleproces terecht komt. Goedkope kleding van lage kwaliteit zorgt voor enorme bergen afval, waterverbruik en CO2-uitstoot. H&M is een van de hoofdrolspelers die terecht in het beklaagdenbankje staat. Het familiebedrijf moet echt anders denken en doen om relevant te blijven.


H&M heeft zware jaren achter de rug. Op korte termijn heeft het sluiten in 2021 en 2022 van meer dan driehonderd winkels in combinatie met drastische kostenbesparingen voor de winstgevendheid goed uitgepakt. Dat is kinderspel bij...