De vraag naar fastfashion bereikt wereldwijd ongekende hoogten. Tegen 2030 zal de sector meer dan tweehonderd miljard dollar waard zijn. Belangrijke ontwikkelingen zijn virtual en augmented reality, blockchaintechnologie, kunstmatige intelligentie bij het ontwerpen van kleding, het internet-of things, nieuwe eigendomsmodellen, 3D-printen en de vraag naar kunstmatige vezels. Alle spelers zijn hiermee bezig. Dwars daar doorheen loopt het hardnekkige duurzaamheidsvraagstuk, wat ook een kans is.
Een rapport van Fashion for Good, in samenwerking met de Nederlandse stichting Circle Economy, heeft aangetoond dat het recyclen van kleding kan worden opgeschaald. Mooie aanbevelingen, maar besef dat slechts één procent van het textiel op aarde in een recycleproces terecht komt. Goedkope kleding van lage kwaliteit zorgt voor enorme bergen afval, waterverbruik en CO2-uitstoot. H&M is een van de hoofdrolspelers die terecht in het beklaagdenbankje staat. Het familiebedrijf moet echt anders denken en doen om relevant te blijven.
H&M heeft zware jaren achter de rug. Op korte termijn heeft het sluiten in 2021...
De vraag naar fastfashion bereikt wereldwijd ongekende hoogten. Tegen 2030 zal de sector meer dan tweehonderd miljard dollar waard zijn. Belangrijke ontwikkelingen zijn virtual en augmented reality, blockchaintechnologie, kunstmatige intelligentie bij het ontwerpen van kleding, het internet-of things, nieuwe eigendomsmodellen, 3D-printen en de vraag naar kunstmatige vezels. Alle spelers zijn hiermee bezig. Dwars daar doorheen loopt het hardnekkige duurzaamheidsvraagstuk, wat ook een kans is.
Een rapport van Fashion for Good, in samenwerking met de Nederlandse stichting Circle Economy, heeft aangetoond dat het recyclen van kleding kan worden opgeschaald. Mooie aanbevelingen, maar besef dat slechts één procent van het textiel op aarde in een recycleproces terecht komt. Goedkope kleding van lage kwaliteit zorgt voor enorme bergen afval, waterverbruik en CO2-uitstoot. H&M is een van de hoofdrolspelers die terecht in het beklaagdenbankje staat. Het familiebedrijf moet echt anders denken en doen om relevant te blijven.
H&M heeft zware jaren achter de rug. Op korte termijn heeft het sluiten in 2021 en 2022 van meer dan driehonderd winkels in combinatie met drastische kostenbesparingen voor de winstgevendheid goed uitgepakt. Dat is kinderspel bij de strategische uitdaging die op tafel ligt.
De beursgenoteerde modereus moet zich net als de Japanse budgetketen Uniqlo van Fast Retailing versneld omvormen tot een technologiebedrijf, wil het commercieel, milieutechnisch en sociaal de onzekere toekomst het hoofd bieden. Aandeelhouders is beloofd dat tegen 2030 de omzet zal zijn verdubbeld. Die groeidoelstelling staat haaks op de duurzaamheidsambities: de CO2-voetafdruk binnen zeven jaar halveren door volledig circulair en klimaatpositief te worden. In 2030 wil het modeconcern alleen nog maar gerecyclede of duurzame materialen gebruiken. Dat percentage ligt nu boven de zestig procent. Dat vergt gigantische investeringen.
H&M trekt alleen al dit jaar een miljard extra uit voor technologie
H&M trekt alleen dit jaar een miljard euro extra uit voor technologie, de toeleveringsketen, hernieuwbare energie en duurzame materialen. Zo ontwikkelen H&M en Google Cloud samen tools voor dataverwerking, kunstmatige intelligentie en machinelearning. Met als doel informatie uit de winkels, online en vanuit het ecosysteem van H&M’s merken en leveranciers samen te brengen. Ondertussen blijft de snoeimachine op volle toeren draaien: er zijn eind dit jaar netto 120 winkels minder. Verder ligt de nadruk op minder onverkochte voorraden, kosten en aanprijzingen. H&M test ook met betalen voor retouren, want het giftige e-commerce model moet winstgevend worden.
Trouw aan de belofte om naast betaalbare mode continu te vernieuwen, lanceert H&M in sneltreinvaart sexy initiatieven, zoals de virtuele showroom in de metaverse. Drijvende kracht is H&Mbeyond – H&M’s open innovatielab in Berlijn. Het heeft de vrijbrief in de fysieke en digitale wereld campagnes en kleinere collecties te ontwikkelen die consumenten moeten verleiden spraakmakend design en nieuwe, ecologische textielsoorten te ontdekken.
Op deze manier integreert H&M de pijlers innovatie, digitalisatie, en duurzaamheid. Lovenswaardig maar het ontslaat het bedrijf niet van de verplichting meer gas te geven. Daar hebben juist aandeelhouders recht op.
Rupert Parker Brady is publicist en retaildeskundige bij Retaildenkers en senior conceptstrateeg bij Sandenburg concept creation.