Zoek je een goede deal voor wc-papier, een spannend e-book of een modieuze kapstok? Grote kans dat je gedachteloos de app opent van Bol.com of Amazon. Precies de ambitie van Zalando. Tijdens de RetailTrends-studiereis wordt duidelijk hoe Zalando moet uitgroeien tot de plek voor alles binnen lifestyle, sport, fashion en beauty. “Klanten moeten onze app net zo automatisch openen als hun social media-apps.”

 

Zalando is heilig overtuigd van de voordelen van een platform. Klanten bezoeken liever één webshop waarop het aanbod samenkomt dan tientallen single merchant websites. De e-commercepartij ziet in de helft van de winkelmandjes items van meer dan één merk belanden. Volgens Megan Maley, general manager van de Benelux, het VK en Ierland, herkent iedereen het fenomeen wel uit eigen ervaring. “We hebben allemaal gigantisch veel te doen op een dag. Je reist van hot naar haar, je moet je kinderen ophalen… Als je tussen de bedrijven door wilt shoppen, wil je dat op één plek doen. Voor acht items van verschillende merken bezoek je toch niet acht verschillende websites? Dat is hartstikke achterhaald. En dus ga je naar een plek waar je snel alles hebt verzameld wat je nodig hebt of leuk vindt. Daar zit onze...